2012. január 20., péntek

Escalion kutatás - Online bankkártyás fizetés bevezetésének feltételei

Újabb érdekes témát ajánlunk olvasóink figyelmébe. Ezúttal arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon jelenleg Magyarországon melyek azok a feltételek, amelyek teljesülése esetén úgy érzi egy webshop tulajdonosa, hogy ideje lenne bevezetni az online bankkártyás fizetést. A megkérdezettek köre természetesen ennél a kérdésnél azokra a válaszadókra korlátozódik, akiknél a kérdőív kitöltésekor még nem volt elérhető ez a fizetési megoldás.

Az eredeti kérdésünk ez volt: Milyen feltételek teljesülése esetén döntene úgy, hogy nekilát a bankkártyás fizetés bevezetésének a webáruházban?
 
Elgondolkodtató, hogy bár az internetes értékesítők több mint fele a közeljövőben, 1 éven belül tervezi az online bankkártyás fizetés bevezetését, valójában akkor dönt erről, ha talál olyan szolgáltatót, aki rugalmas és olcsó. Ami még első ránézésre kiderül a grafikonból, az az, hogy csak elenyésző számú olyan válasz érkezett, miszerint egyelőre nem tud olyan feltételt megnevezni a válaszoló, amely teljesülése esetén ilyen irányú fejlesztésekbe kezdene. Ezek kétségtelenül pozitív jelek. A számok ismét alátámasztják a piac dinamikus fejlődéséről szóló állításokat, a megkérdezett webshopok több mint 95 százaléka elgondolkodott már a bevezetésen.

Az ábra magáért beszél, további részletes értelmezése helyett inkább álljon itt néhány, az ehhez kapcsolódó kifejtős kérdésre adott válasz:

 „Ha rugalmasak lennének a bankok, és nem nyűgnek tekintenék a bankkártyás fizetést, elvégre csak pénzt szeretnénk belapátolni hozzájuk, amely elé szerintem óriási akadályokat gördítenek különböző minősítésekkel, díjfizetésekkel és előírt forgalommal.”

 „Keressenek meg, ne nekem kelljen kilincselnem érte, idő és kapacitáshiánnyal küzdünk!”

Mindezek fényében talán nem túlzás kijelenteni, hogy mind a minősítési rendszer, mind az ügyfélkezelés fejlesztendő terület a jelenlegi szolgáltatók oldalán.

2012. január 6., péntek

Escalion kutatás - Online bankkártyás fizetési mód bevezetése

Az új évben is folytatjuk sorozatunkat, ami a korábbi Escalion kutatás kérdéseit boncolgatja. Aktuális blogposztunk fókuszában az a kérdés áll, hogy vajon az egyes webshopok, akik jelenleg még nem rendelkeznek online bankkártyás fizetési megoldással, tervezik e bevezetni azt, és ha igen, mikor.

Kérdésünk így hangzott: Tervezi a jövőben online bankkártyás fizetési mód bevezetését?
Figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek közül, a bankkártyás fizetési opcióval nem rendelkező kereskedők nagyon jelentős hányada, rövid időn belül szeretne ilyen lehetőséget is kínálni ügyfeleinek.

Ez a kérdés tehát megerősíti azt, amit egy korábbi blogposztunkban állítottunk. Adva van egy jelentős igény, kereslet, ami a kínálati oldal, vagyis a fizetési szolgáltatók számára komoly piaci rést jelent. A hazai érdekeltségű bankok is látványos fejlesztésekbe kezdtek ezen a területen, emellett megjelentek olyan szolgáltatók, mint például az Escalion, akik kifejezetten online fizetési megoldásokra specializálódnak, és a nyugati mintára, egyre erősebb alternatívaként színesítik a kínálatot.

Ha figyelmesen megnézzük, a válaszadóknak csak kevesebb, mint 18%-a nem tervezi az online bankkártyás fizetési implementálását. Akik tervezik, azoknak pedig nagy része egy éven belül szeretné megvalósítani a bevezetést.

Kíváncsian várjuk, hogy 2012-ben hogy alakul az online bankkártyás fizetés elterjedése a webshopokban, ha hihetünk a statisztikáknak, akkor látványos fejlődés elé nézhetünk ezen a téren.

2011. december 15., csütörtök

Escalion kutatás - Fizetési szolgáltató választás szempontjai


Egy kis kitérő után folytatjuk sorozatunkat, ami a korábbi Escalion kutatás kérdéseit boncolgatja.

Jelen posztunk fókuszában lévő kérdésünk, amely egy rangsorkészítő kérdéstípus volt, így hangzott: Rangsorolja, az alábbi szempontoknak milyen fontosságot tulajdonít egy fizetési szolgáltató esetében!

A megkérdezettek döntő többsége a magas rendelkezésre állást, illetve szinte azonos mértékben a kedvező tranzakciós és egyéb díjakat jelölte meg, mint kiemelkedő preferenciákat. Jelentős szempont még a biztonság, a többi szolgáltatás kevesebb pontot kapott a prioritási listában. Mindazonáltal ez nem jelenti azt, hogy a kereskedők nem igénylik ezeket. Előfordulhat például, hogy a cég számára alapvető fontosságú a 0-24 ügyfélszolgálat, de maga oldja meg, illetve azzal is számolni kell, hogy a kevésbé fejlett hazai szolgáltatói környezetben szerzett hiányos tapasztalatok alapján, esetleg nincsenek tisztában egy komoly monitoring rendszer előnyeivel.

Egy dolog biztosnak tűnik, az internetes piac hazai szereplői nem elégedettek a jelenleg elérhető szolgáltatók nyújtotta lehetőségekkel.

A vásárlók, fogyasztók megkérdezésén alapuló felmérések pedig azt mutatják, hogy a csalásoktól való félelem, noha évről-évre csökken, még mindig komoly visszatartó erő bankkártyánk internetes használatával szemben.

Ezen a ponton úgy véljük, a szakma számára egyfajta közös felelősség az edukáció, részben ez a cél vezérelte a jelen kutatás létrejöttét is. A kereskedőnek pedig alapvető érdeke, hogy olyan partnert válasszon, aki magas szintű csalásvédelmet biztosít, és ezt kommunikálja is vásárlói felé.

Mi az Escalionnál azt valljuk, hogy a fogyasztók edukálása is a feladataink közé tartozik, amíg a vásárlók nem érzik magukat teljes biztonságban egy online piactéren, addig a szolgáltatás sem az igazi, mi ezen dolgozunk, és mint a blog címe is mutatja, igen, mi online fizetünk! :)

2011. december 6., kedd

A Biztonság Három Oldala


Érdekes témái lesznek az Escalion Partner Napnak december 13-án. A biztonság három oldala címmel informatikai és csalásvédelmi szakemberek beszélnek a vásárló, a kereskedő és a fizetési szolgáltató szemszögéből az online bankkártyás fizetés biztonsági megoldásairól, azok szakmai részleteiről.

Egy másik előadás: „Az ajánlattételtől a szerződésig” azt boncolgatja, hogy miért tart ez a folyamat olykor hónapokig. Szükségszerű-e, hogy ilyen soká tartson?

Az Escalion szívesen látja a szakmai érdeklődőket. A részvétel ingyenes, csupán egy gyors regisztrációhoz kötött, melyet akár a https://www.escalion.com/hu/kapcsolat link alatt a 'Regisztrálok az Escalion Partneri Napra' menüpont kiválasztásával, vagy a contact@escalion.com e-mail címre küldött levéllel tehetnek meg az érdeklődők.

Az Escalion Csapata


2011. november 25., péntek

Escalion kutatás - Online kártyás fizetés aránya a forgalomból


Sorozatunk legújabb epizódjában a jelenleg már online kártyás fizetéssel rendelkező webshopok forgalmi eloszlásába tekinthetnek be a kedves érdeklődők. Az előző grafikonokkal ellentétben itt valamivel kevesebb válaszból kellett gazdálkodnunk, mivel a kérdésünket csak azoknak tettük fel, akik a kérdőív egy korábbi pontján azt nyilatkozták, hogy már rendelkeznek online bankkártyás fizetési megoldással. Kérdésünk így hangzott: A webshop éves forgalmának hozzávetőleg hány százaléka származik online bankkártyás vásárlásból?

A fenti grafikonból kiolvasható, hogy a vizsgált webshopok forgalmának csupán egy kis részét teszik ki az online bankkártyás tranzakciók. A helyzet mindazonáltal nem kétségbeejtő. Az alacsony kihasználtság egyben nagy lehetőségeket is jelent. A nyugati példát tekintve és az e-kereskedelem folyamatos fejlődését véve alapul a magyar piacon is, óriási kiaknázatlan lehetőség rejlik még ebben a szegmensben, persze ez a vásárlóktól is függ. 

A növekedés hatására vélelmezhetően be fog indulni szolgáltatói oldalról a verseny. Egyre több fizetési szolgáltató megjelenése várható, akik változatos szolgáltatáscsomagokkal és versenyképes árakkal próbálnak majd a növekvő piacból minél nagyobb szeletet kihasítani. A vásárlóknak pedig ez a lehető legjobb.

A szolgáltatás elterjedésével ugyan nyilvánvalóan egyenes arányban növekszik a használat, de mint azt a szolgáltató-választásról szóló kérdésből látjuk majd, vannak egyéb jelentős faktorok, amelyek a vásárlót visszatarthatják attól, hogy a tranzakciót mindjárt le is bonyolítsa bankkártyájával online. Az említett kérdéssel a következő blogposztunkban foglalkozunk, érdemes velünk maradni.

2011. november 10., csütörtök

Escalion kutatás - Milyen fizetési módokat alkalmaz az online értékesítésben?

Egy újabb részletét szeretnénk bemutatni kutatásunknak, amely azt a kérdést járja körbe, hogy vajon jelenleg Magyarországon mely fizetési módok a legelterjedtebbek egy webáruház esetében. A kérdésünk így hangzott: Milyen fizetési módokat alkalmaz az online értékesítésben?

Mivel egy webshop általában nem csak egyféle fizetési opciót kínál, ezért a válaszadásnál lehetőség volt több válasz megjelölésére is, az összesített adatokból készítettük ezt a grafikont:


Az ábrán látszik, hogy az online értékesítők csak kis mértékben ajánlják fel a bankkártyás fizetés lehetőségét. Azt az eredményt kaptuk, hogy a kiszállításkor fizetés (Készpénz - személyes átvétel futárral, Postai utánvét) különböző módjai fajsúlyosak (41%), ezt már az előre fizetés (Online bankkártyás fizetés, Sárga csekk, Átutalás) követi (36,12%), majd az átvételi ponton történő fizetés következik (21,20%). Ez utóbbi a legkevésbé nevezhető online tranzakciónak, nem sokban különbözik a hagyományos vásárlástól. Ami az átutalást illeti azonban, innen már csak egy lépés az online bankkártyás fizetés, ami gyorsabb és biztonságosabb is. Ez a lépés döntő változásokat hozhat a vásárlói magatartásban.

Amíg a vásárló a kiválasztott terméket később fizeti ki, addig csak a választás történik online, nem a tényleges vásárlás. Eddig a pontig a leglátogatottabb webáruház is csak egyfajta katalógus, promóciós felület. Ami a szolgáltató oldalán konverziós probléma, az a vásárlók részéről a tájékozódási és fogyasztási szokások kérdése.

A PayPal 1,7%-os eredménye sem jelentős. Szintén a nyitott kérdésekből tudjuk, hogy az értékesítők, nyelvi nehézségek miatt inkább a hazai szolgáltatókat preferálják. A kedvezőbb ráták eléréséhez pedig a PayPal esetében is magas havi forgalmat kell bonyolítani. Így a rendkívül
árérzékeny hazai webshopok, különösen a startup-ok számára nem feltétlenül csábító lehetőség a PayPal alkalmazása.

Összességében elmondhatjuk, hogy jelenleg Magyarországon még elég kevesen alkalmazzák az online fizetésnél a bankkártyás megoldást, de ez a szám várhatóan rohamosan nőni fog, ahogy a webshopok is felismerik ennek a fizetési opciónak a fontosságát, és találnak maguknak megfelelő szolgáltatót, aki minden igényüket kielégíti.

2011. október 28., péntek

Escalion kutatás - Mióta működik az Önök webáruháza?

Magyarországon első alkalommal történt meg, hogy az e-kereskedelem aktív szereplőinek körében, speciálisan az online fizetési megoldásokkal foglalkozó, átfogó kutatás készült. Az Escalion közel 4000 webáruháznál érdeklődött a vásárlóiknak nyújtott lehetőségekről és a jövőbeli tervekről.

A különféle fizetési opciók meglétéről, az online bankkártyás fizetéssel kapcsolatos egyéni szempontokról és stratégiákról kérdeztük azokat, akik kínálati oldalról, valóban saját tapasztalatok alapján formálnak véleményt. Határozott célunk volt, hogy kiderítsük a hazai e-kereskedők valós igényeit és véleményét az online fizetési megoldásokkal kapcsolatban. Milyen előnyeit és nehézségeit látják az elektronikus bankkártyás tranzakciók elfogadásának? Mi az oka annak, ha még nem vezették be és tervezik-e ezt megtenni?


Legújabb blogbejegyzésünkben a kutatásunk kiértékeléséből szeretnénk bemutatni egy részletet, ami azt taglalja, hogy a piacon jelenleg milyen idősek a webshopok, és rendelkeznek-e bankkártyás fizetéssel. A kérdés így hangzott: Mióta működik az Önök webáruháza?











A fenti grafikon arra mutat rá, hogy az induló cégeknél viszonylag alacsony azok száma, akik az online bankkártyás fizetési módot kezdettől nyújtják vásárlóiknak. Nyugat-európában az online értékesítők majdnem 100%-ban alkalmazzák ezt a fizetési eszközt. Kérdés, hogy ha egy magyar kereskedő elindítja webáruházát, miért nem vezeti be mindjárt a fejlettebb piacokon szokásos fizetési opciókat?

A nyitott kérdésekre adott válaszokból megismert egyik legfontosabb ok, hogy a jelenlegi hazai szolgáltatók (leginkább bankok) rendkívül szigorú szabályozást alkalmaznak, és olyan feltételektől teszik függővé a szerződés megkötését, amelyeknek az induló cégek sok esetben nem tudnak megfelelni.

Előfordulhat, hogy egy startup vállalkozásnak nincs 6 hónapos számlatörténete, és nem is okvetlenül szeretne több bankszámlát vezetni. Komoly nehézséget okozhat a technikai integráció, amelyhez nem kapnak elegendő segítséget, illetve sok esetben kínosan hosszú időt vesz igénybe a bankoknál a kockázati minősítés folyamata is.

Reméljük hogy ez a kis részlet felkeltette olvasóink érdeklődését, a későbbiekben több részletet is bemutatunk az elemzésünkből itt a blogon, érdemes figyelni minket.