2012. április 5., csütörtök

Okok és teendők sikertelen bankkártyás fizetés esetén

Akik szoktak online bankkártyával vásárolgatni, bizonyára találkoztak már olyan helyzettel, hogy a tranzakció sikertelen lett, ennek okát viszont nem tudták megállapítani. A bankok és különböző fizetési szolgáltatók a legritkábban írnak ki visszautasításkor érdemi információt, nem nagyon adnak támpontot arra vonatkozóan, hogy mitévők is legyünk. Mit tehet ilyenkor a vásárló? Mivel segítség nincs, saját magunknak kell megpróbálnunk megoldani a helyzetet.

Feltehetően ritka az olyan kártyatulajdonos, aki tisztában van vele, mi minden lehet a háttérben, mert bizony a visszautasításnak ezer és egy oka lehet. Ezt próbáltuk jelen írásunkban összeszedni segítség gyanánt, hogy ilyen helyzetben merre induljunk el, hogyan próbáljunk sikeres vásárlást varázsolni a sikertelenből.

Alapvetően négy csoportra lehet osztani a sikertelen vásárlások okait, indokait, lehet ez kártya jellegű hiba, a kártyához tartozó számlát érintő hiba, technikai, illetve kapcsolati jellegű probléma. Vegyük ezeket szép sorjában:

Kártya jellegű hibánál mire lehet gyanakodni?
  • Ha első alkalommal próbáljuk a kártyát internetes fizetésre használni, könnyen előfordulhat, hogy a kártyánk nem is alkalmas interneten történő fizetésre, emiatt kapunk elutasítást.
  • Egy másik lehetséges ok, hogy a kártyakibocsátó banknál van letiltva a kártyánkon az internetes fizetés, leginkább biztonsági okokból fordulhat ez elő.
    Ebben a két esetben a legjobb, ha a kibocsátó bankunkhoz fordulunk információért. 
  • A hibásan megadott kártyaadatokat is ide sorolhatjuk, ezt mindenképp ellenőrizzük a fizetés gomb megnyomása előtt.
  • Megeshet, hogy a kártyánk már lejárt, emiatt utasít el minket a fizetési szolgáltató. Ezt elég könnyen ellenőrizni tudjuk a lejárati dátum alapján. A kártyán szereplő lejárati dátum hónapjának végéig elvileg még használható a plasztikdarab, vásárlás előtt érdemes ezt is ellenőrizni.
Számla jellegű hiba esetén:
  • Ha anno számlanyitásnál, kártyaigénylésnél megadtunk napi limitet, figyeljünk arra, hogy a vásárlásnál költeni kívánt összeg ezt ne lépje túl, vagy ha már vásároltunk korábban ugyanazon a napon kártyánkkal, mindezek összege ne legyen a limit fölött, mivel ez könnyen visszautasításhoz vezethet.
  • Hó vége felé az is megeshet, hogy nincs már kellő fedezet a számlánkon a tranzakció lebonyolításához, ilyenkor szintén el lesz utasítva a próbálkozásunk. Természetesen hitelkártyáknál ez kicsit másként van, ott a hitelkeret szabja meg, hogy meddig nyújtózkodhatunk.
Technikai jellegű hiba esetén:
  • Itt relatíve sok minden lehet, különös ismertetőjele, hogy furcsa hibaüzenetet kap(hat)unk, a fizetőoldalról nem térünk vissza automatikusan a kereskedő oldalára, túl sokáig pörög a „homokóra”, és csak a back illetve a refresh gomb segítségével tudunk visszalépni, stb. Általában ilyenkor automatikusan sikertelen lesz a tranzakciónk, de a legjobb, ha ezt azonnal ellenőrizzük is netbankon keresztül, amennyiben rendelkezünk ilyen hozzáféréssel. Ilyenkor a fizetési szolgáltató megkeresése jelenthet megoldást, ők meg tudják mondani hogy mi a hiba, illetve folyamatban van-e ennek elhárítása.
Kapcsolódási hiba esetén:
  • Hasonló a technikai jellegű hibához, túl sokáig kell várakozni fizetéskor, időtúllépés következik be, nem továbbítódnak az adataink valami apróbb hiba miatt, stb. Ilyenkor elméletben kaphatunk is valami hibaüzenetet, ami ezt leírja, általában megoldás, ha később újrapróbálkozunk.
Az első két csoportba tartozó hibajelenségek esetén a számlavezető bankunkat érdemes felkeresni kérdéseinkkel. Szinte biztosan meg tudják mondani, miből ered a probléma, és hogy milyen teendőink vannak, ha sikeresen szeretnénk vásárolni. A technikai illetve kapcsolati hibák esetén viszont azt kell felkeresnünk, akin keresztül a fizetést bonyolítottuk volna, persze ezt csak akkor érdemes, ha többszöri próbálkozás után is ugyanúgy hibát észlelünk.

Összefoglalva, ha sikeresen szeretnénk vásárolni kártyánkkal az interneten, a fizetés előtt bizonyosodjunk meg róla, hogy a kártyánk alkalmas a netes fizetésre, van elég pénz a számlánkon, nem léptük túl a napi limitet, és az adatok megadásánál figyeljünk arra, hogy minden pontosan szerepeljen a fizetési űrlapon, így nagy eséllyel nem érhet minket meglepetés.

Reméljük, ismét hasznos tanácsokkal tudtunk szolgálni, mert mint tudjuk, a legjobb online vásárlás a sikeres online vásárlás, a kereskedő, és a fogyasztó szemszögéből is.

4 megjegyzés:

  1. Üdv !

    Autópályamatrica vásárlástól már az adatok betöltése után a folyamat legvégén a mégse gombra kattintva el szerettem volna állni, de a rendszer lefagyott , belassult. Ezek uán mégis megdöbbenve tapasztaltam, hogy a vásárlás sikeres volt, a pénzösszeget levette a bank. Rögtön írtam , melyet bizonyítani is tudok emailben, a szolgáltatónak, majd a Netrisknek is ( akiknél reg ügyfél vagyok , így nem kell a számlához az adatokat beírnom)akiken keresztül belépve kezdeményeztem a tranzakciót.
    A Netrisk a matrica árusító kft.-hez irányított. azok pedig a fiz. felület pénzintézetétől kértek infot az esetleges hibára vonatkozólag. A pénzintézet szakembere azt nyilakozta, hogy a tranzakció problémamentesen zajlott, így elutasították a visszautalási kérelmemet.Kérdésem, mit tudok tenni, hogy igazam bízonyítsam, mert valóban visszaléptem a vásárlástól, hogy tudom a levett összeget visszaigényelni ill. ha valakinek volt hasonló esete kérem írja meg. Nem elöszőr vásároltam matricát így, ismerem a vásárlás menetét,(több éve veszek így teherautóra matricát) tehát nem arról van szó, hogy csak úgy ismerekedtem , próbálkoztam.
    Szerintem a pénzintézet meg sem vizsgálta ezt a számukra jelentéktelen ügyet. Kitartó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kommentelő!

      Ha a vásárlási folyamat során a végső "Ok" vagy "Elfogadom" gombra nem kattintott rá, hanem a "Mégse" gombot használta a vásárlástól való elálláshoz, akkor valóban hiba történt a tranzakció feldolgozásban. Elméletileg a kereskedő (a fent leírtak alapján esetünkben ez a Netrisk) is jogosult problémás esetekben az összeg visszautalására, természetesen megfelelő indoklás mellett (a történetből úgy tűnik, hogy ez jogos), ezt hívják "refund"-nak. Ez a kereskedőn múlik, hogy hogyan kezeli a reklamációkat. Ha kereskedővel történő kapcsolatfelvétel nem hozta meg a várt eredményt, és a fizetési szolgáltató sem hajlandó együttműködni, akkor a legbiztosabb módszer, ha a kártyakibocsátó bankjába ellátogat, és erre a tranzakcióra "chargeback" eljárást kér. Ez - banktól függően - nem túl bonyolult procedúra, vázolni kell az esetet, esetleg kitölteni egy nyilatkozatot, a bank pedig a szóban forgó összeget visszajuttatja a számlájára.
      Mielőtt azonban chargeback eljáráshoz folyamodik, érdemes lehet a Netrisket ismételten felkeresni, hátha dűlőre jut velük: vagy visszautalják a pénzt maguktól, vagy chargeback-et kezdeményez, ennek hatására általában segítőkészebbek szoktak lenni a kereskedők.

      Sok sikert kívánunk, reméljük sikerül rendezni a problémás esetet! :)

      Törlés
  2. Köszönöm a gyors választ és a leírtak szerint ismételten próbálkozom...
    Kitartó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örömmel segítettünk, reméljük sikerül is mihamarabb rendezni az ügyet. Érdekelne minket a végkifejlet is, ha megosztaná majd velünk a tapasztalatait, megköszönnénk, hátha mások is okulnak belőle.

      Törlés