2012. december 5., szerda

Karácsonyi dömping – mire figyeljünk online?

Közeledik a Karácsony, gondolom ez feltűnt mindenkinek. A mindenhonnan támadó karácsonyi akciók és hirdetések annak is eszébe juttatják, aki épp nem nézegeti a naptárat. Egyre többen vásárolnak ajándékokat online, ami valljuk be, nem lehet véletlen. Ilyenkor a boltokban, áruházakban, plázákban iszonyatos tömeg van, rengeteget kell sorban állni, és az sem kizárt, hogy a hőn áhított karácsonyi ajándék pont előttünk fogy el, így egy másik boltot kell keresnünk, ami idő, vesződség, fárasztó, nem mellesleg a lábaink is leszakadnak a sok mászkálásban. Érthető tehát, hogy a statisztikák és az előrejelzések is azt mutatják, hogy idén még többen fognak online ajándékvadászatra indulni, a meleg lakásból, egy bögre forró tea, vagy forraltbor mellől. Ugye mennyivel kényelmesebbnek hangzik? Ki sem kell tenni a lábunkat a hidegbe, nem kell a karácsonyi dömpingtől befeszült, így nem mindig kedves eladókkal hadakoznunk, és a többi embertársunkkal sem kell civakodnunk az utolsó kenyérpirító, vagy plazmatévé felett, hogy ki is vigye haza. Online vásárolni jó dolog. 

Eme bejegyzésnek viszont nem az a célja, hogy az online vásárlást népszerűsítse, Karácsonykor nincs is erre szükség. Ez a poszt azért jött létre, hogy felhívjuk néhány fontos dologra a figyelmet, ha véletlenül az ünnepi hangulat elhomályosítaná a tisztánlátásunkat, miközben a monitort nézzük. Mint említettük, ilyenkor többen vásárolnak online, akár magyar, akár külföldi oldalakon, viszont az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy ilyenkor valamelyest jobban is kell figyelni. Az ünnepeket és a vásárlási kedv szárnyalását azok is érzik, akik ártó szándékkal ki akarják használni a kevésbé éber vagy tapasztalatlan vásárlókat. A látványos akciók, hihetetlen árak, 200%-os leértékelések sokszor csapdákat rejtenek, úgyhogy nem árt figyelni, ha nem szeretnénk, hogy a karácsonyi idill rémálommá változzon. Ha mellényúlunk, se ajándék, se pénz, csak a fejvakarás marad, hogy mit is lehet tenni ilyen esetben. Korábban már írtunk a chargeback lehetőségéről (az a folyamat, amikor a vitatott online bankkártyás tranzakciónkat visszahúzzuk, a bankunk segítségével), de most inkább a megelőzésre fektetnénk a hangsúlyt.

Előfordulhat, hogy olyan helyről vásárolunk, ahonnan jövő Karácsonyig sem érkezik meg a csomagunk, a kereskedő pedig az ünnepek után nyomtalanul eltűnik, vagy olyan is megeshet, hogy akaratunkon kívül nem a megszerezni vágyott árucikket kapjuk meg, hanem egy olcsó másolatot, hamisítványt. Ilyenkor jól jön, ha kártyával vásároltunk, mivel a fentebb említett chargeback folyamatot el tudjuk indítani a bankunknál, az ilyen indokolt esetekben, nem fognak velünk kötözködni.

Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy megbízható helyről vásárolunk, a fizetés gomb megnyomása előtt érdemes kicsit körülnézni, tájékozódni. Az internet arra is jó, hogy rengeteg információt megtalálhatunk, szinte mindenről, úgyhogy biztosak lehetünk benne, ha valaki már pórul járt a kiszemelt webáruházzal kapcsolatban, akkor annak hangot is ad. Segíthet, ha különböző fórumokon, blogokon utánanézünk, hogy van-e valakinek bármilyen tapasztalata a kereskedőről, sok negatív vélemény esetén mondanunk sem kell, a pénzünket inkább máshol költsük el. 

Manapság egyre elterjedtebbek a különböző szervezetek, hivatalos szervek által minősített webáruházak, ha ilyennel találkozunk, az már egy jó jel, onnan valószínűleg nyugodtan vásárolhatunk. Persze nem árt meggyőződni róla, hogy a tanúsítvány tényleg igazi, és nem csak egy kép van odaszerkesztve, de ezt rákattintással ellenőrizni is tudjuk. Gyanúra adhat okot, ha a webáruház kinézete nem sugall profizmust, szétesett az oldal, a szövegek magyartalanok, nincs feltüntetve cégnév, elérhetőségek, stb. Ilyenkor mindenképp nézzünk utána, hogy valódi webshoppal van-e dolgunk, vagy csak egyszerűen keressünk másikat, választék van bőven. Ha egy márka saját oldaláról akarunk rendelni, figyeljünk rá, hogy a domain tényleg az eredeti márkanévvel azonos-e, illetve vannak-e a márkanéven kívül egyéb elemek a weboldal címében, netán számunkra furcsa végződésű a cím (.tk, .pk, .biz, .info, stb.). Ha ilyet látunk, inkább ne is próbálkozzunk vásárlással, a saját érdekünkben. Szintén ügyeljünk rá, hogy a címsorban, a domain https://-sel kezdődik e, legalább belépéskor, vagy amikor megadjuk a fizetésnél szükséges adatainkat. Ez azt jelenti, hogy az adatok egy biztonságos, titkosított csatornán továbbítódnak, tehát nem kell félnünk attól, hogy illetéktelenek kezébe kerülnek érzékeny adataink. Ráadásul ez is a webshopot minősíti, ha nem használnak https-t, arra utalhat, hogy nem figyelnek az alapvető biztonságra, illetve hogy gyorsan kellett egy kamu oldalt összevarázsolni, és nem volt mindenre idő. 

Írtunk korábban az internetes kártyákról is már, szintén jó ötlet lehet, ha ilyen szolgáltatást veszünk igénybe, persze ha a bankunk tud ilyet ajánlani. Ez arra jó, hogy lesz egy olyan kártyaszámunk, amit bátran megadhatunk bárhol, ugyanis emögött egy alszámla található, amire mi magunk döntjük el, hogy mikor, és mennyi pénzt utalunk. Például a vásárlás előtt 5 perccel a pontos ellenértéket, így csak azzal az összeggel „játszunk”, nem pedig a bankszámlánk teljes tartalmával. 

Végül egy alapvetést még muszáj leírnunk. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a védekezést, megelőzést mindig a saját gépünk rendbetételével kezdjük. Győződjünk meg róla, hogy van megfelelően frissített víruskeresőnk, az operációs rendszerünk naprakész, minden frissítés, hibajavítás fel van telepítve, a böngészőnk is a legfrissebb verziójú, így minél kevesebb lehetőséget hagyunk az ártó szándékú weboldalaknak és adattolvajoknak. 

Kellemes vásárlást mindenkinek! :)

2012. november 14., szerda

A fogyasztóvédelmi törvény változásai


Idén nyáron, pontosabban 2012. július 29-én módosult a fogyasztóvédelmi törvény, az online vásárlók szemszögéből nézve mindenképp azt mondhatjuk, hogy pozitív irányba. Számos módosítás lépett életbe, elsősorban a panaszkezelések, az igényérvényesítések, és a békéltető testületek terén számolhatunk be fontosabb változásokról. Úgy gondoltuk, mindenképp megér egy posztot ez a téma, megpróbáltuk összeszedni a lényegesebb pontokat.

Az egyik, általunk is fontosnak ítélt változás, hogy bővült azok köre, akik a „fogyasztó” fogalommal azonosíthatóak, eddig ugyanis csak természetes személyek számítottak annak a törvény szerint. Ez azt jelenti, hogy most már akár a különböző civil szervezetek, társasházak, egyházak, kis- és középvállalkozások is választhatják a bírósági eljárás helyett a békéltető testület jóval olcsóbb, és gyorsabb vitarendezési módját problémás ügyek esetén. Ezzel a változással remélhetőleg gyorsul a panaszkezelés, persze ehhez az is kell, hogy a fent nevezett szervezetek ezt a verziót válasszák inkább.

A panaszkezelés mikéntjében is fontos változások léptek életbe. A vállalkozásokra ezentúl több teher hárul, mivel eddig csak az írásban érkezett panaszokra kellett válaszolniuk, a módosítás viszont a szóbeli panasz tekintetében is előírja a megfelelő kezelést. A jogszabály meghatározza, hogy most már nem csak a személyesen, szóban közölt panasz számít szóbeli panasznak, hanem a telefonon, vagy egyéb, ezt helyettesítő platformon (pl.: skype) közölt panasz is. Amennyiben ily módon közölte a fogyasztó a panaszt a kereskedő felé, azt egyedi azonosítóval kell ellátni (ezt az azonosító számot az ügyféllel is közölni kell), és a beszélgetésről készült jegyzőkönyvet a válasszal együtt kell kiküldeni a fogyasztónak legkésőbb 30 napon belül. Tehát minden olyan esetben jegyzőkönyvet kell felvenni, amikor a panasz azonnali kivizsgálása valamiért nem lehetséges, nem tudják ott helyben kezelni, vagy ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, illetőleg ha a vásárló kéri, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet az esetről. A jegyzőkönyvek megőrzési ideje is megnőtt, az eddigi 3 helyett 5 évig kötelesek megtartani ezeket.
Szintén érdekes, és a fogyasztóknak pozitív fejlemény, hogy mostantól a cégek nem működtethetnek telefonos ügyfélszolgálatot emelt díjas szolgáltatással. Gondoljunk csak bele, ha fel szeretnénk hívni a kereskedőt, és azt látjuk a weboldalán, hogy a hívás emelt díjas, nagy valószínűséggel nem fogunk odatelefonálni, mivel egy ilyen beszélgetés vélhetően nem csak pár másodperces lesz, az is lehet, hogy emiatt egyáltalán be sem nyújtjuk amúgy jogos panaszunkat. 
 
A közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások tekintetében a jövőben nem lehet úgynevezett „csekkdíjat” felszámítani, és a papír alapú számla adása is kötelezően ingyenes lesz. Ezzel szintén a fogyasztók jogai erősödnek, hiszen összehasonlíthatóvá teszi az árakat, és a vásárló biztos lehet benne, hogy nincs ilyen jellegű rejtett díj, amit akár később, utólag vetnek ki. Ebbe a körbe azonban nem tartozik bele az elektronikus hírközlés, például a telefon-, televízió-, és internetszolgáltatás.

Módosítás történt az árfeltüntetésben is, így az eladási árat és az egységárat, illetve a szolgáltatás díját Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve, a fizetőeszköz nemét vagy annak rövidítését megjelölve kell feltüntetni.

A nagyobb biztonság érdekében hozott szabály, hogy ne kerüljön olyan termék forgalomba, amely nem rendelkezik azonosító jelöléssel. Amennyiben a gyártó nem tesz eleget ezen kötelességének, akkor azt a forgalmazónak kell pótolnia, így az üzlet, elárusítóhely felelőssége is fennáll a jogszabálysértés esetén.

Megmarad a hét legalább egy munkanapján a fogyasztók számára 12 órán át nyitva tartó ügyfélszolgálat, ennek időtartama 7 és 21 óra közé kell, hogy essen. Új szabály viszont, hogy a fogyasztó időpontkérését maximum öt napon belül biztosítani kell.

Reméljük, rövid összefoglalónk kicsit jobban segít majd eligazodni a változások között, aki szeretné a törvénymódosításokat hivatalos megfogalmazásban is elolvasni, ezen a linken teheti meg. 

2012. október 19., péntek

Megbízható webshopok - Új minősítési rendszer


A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület (SzEK.org) a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közreműködésével egy új programot indított, melynek célja, hogy kiszűrjék a magyar piacról a nem megbízható, esetleg trükköző, fogyasztókat megkárosító webshopokat. A kezdeményezést üdvösnek tartjuk, hiszen közös célunk a hazai felhasználókban, vásárlókban is erősíteni a bizalmat az online vásárlás iránt. Nem mellesleg az Escalion is elkötelezett tagja a SzEK.org szövetségnek. Legújabb posztunkban röviden be szeretnénk mutatni a minősítési rendszer célját, működését és előnyeit.

Természetesen az elsődleges cél az, hogy a minősítési tanúsítvány erősítse az egyre nagyobb számú online vásárlók bizalmát és biztonságérzetét, és segítse a fogyasztókat a megbízható webshopok felkutatásában, felismerésében. Emellett támpontot nyújt a webshopoknak is, hogy milyen szabályoknak kell megfelelni, és hogyan lehet valaki megbízható online bolt. A tanúsítvány megszerzésével további előnyökhöz is jut a webáruház. A fogyasztó látja, hogy minősített, megbízható kereskedőről van szó, ez növeli a vásárlási kedvet, ami pedig forgalomnövekedéshez vezet.  

A programhoz bármely e-kereskedő csatlakozhat, aki nem fél megvizsgáltatni saját működését, aki bátran áll a független szakértői minősítés elé. Az első lépés, hogy a minősítést megszerezni kívánó kereskedők a veddaneten.hu weboldalon egy részletes, 60 kérdésből álló kérdőív kitöltésével nyilatkoznak arról, hogy megfelelnek-e az alapvető jogszabályi feltételeknek. A kérdőív kitöltése során ezzel saját magukat is tudják ellenőrizni, hiszen a kérdések a szükséges feltételekre, feltüntetendő adatokra irányulnak, így ezek hiánya egyből feltűnhet a kitöltés közben. A cég önbevallása után a SzEK.org szakemberei felülvizsgálják az adatokat, ha minden rendben van, az e-kereskedő megkaphatja a megfelelőséget igazoló tanúsítványt, és a webáruház felkerülhet a minősített webshopokat tartalmazó listára is. A Vedd a neten! oldalán a fogyasztók így könnyedén tájékozódhatnak, hol érdemes vásárolniuk, de megtalálják a minősített cégek adatait, valamint jelezhetik észrevételeiket, panaszaikat is.
A tervek szerint jövőre a tevékenység kiegészül azzal, hogy az Egyesület szúrópróba-szerűen komolyabban ellenőrzi majd a már tanúsítvánnyal rendelkező boltokat, emellett próbavásárlásokat is eszközölnek az érintett webshopokban. Ezzel biztosított a magas színvonal fenntartása, és az esetleges áttervezésekből, vagy figyelmetlenségekből adódó hiányosságok feltárása.

A minősítést két évre kapják meg a webshopok, és a SzEK.org tagok számára ingyenes, amennyiben a sikeres átvizsgáláson még ebben az évben átesnek. A regisztráltak egyéb szolgáltatásokat is kapnak, többek között a rendszer követi majd a vonatkozó törvényi változásokat, és folyamatosan ehhez igazítja az ellenőrzőlistát. Minősítés csak egyféle lesz, mivel nem az a cél, hogy differenciálják a megfelelt webshopokat, hanem a többi, minősítetlen áruházak közül kiemeljék az erre méltóakat, akik megfelelnek a jogszabályoknak. Két nagy ár-összehasonlító portál, az arukereso.hu és az olcsobbat.hu is csatlakozott a minősítési rendszerhez.

A SzEK.org kizárólag magyar e-boltokat minősít, amelyek hazánkban fizetnek adót, és itthon vannak bejelentve. Ez azért fontos, mert vannak olyan külföldön bejegyzett webáruházak, amelyek ugyan olcsóbbak, de nem tudnak áfás számlát adni, rosszabb esetben semmilyet sem. A szakemberek szerint aki nulla százalékos áfát alkalmazó webshopokban vásárol, az önként mond le a fogyasztói jogairól, azokat nem fogja tudni érvényesíteni az ilyen boltokkal szemben.

Érdemes figyelni a jövőben, hogy mikor és hol jelennek meg az "első fecskék", és kíváncsian várjuk a tapasztalatokat, statisztikákat is, hogy az egyik fő célkitűzés, a kifogásolt esetek százalékos arányának csökkenése valóban beindul-e.

2012. szeptember 21., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 3. rész - Mobile credit card processing

Sorozatunk harmadik részében egy viszonylag új keletű dologgal foglalkozunk. Hazánkban olyannyira nem terjedt még el, hogy a megnevezésnek magyar megfelelője igazából nincs is. Talán a "Mobil bankkártyás fizetés" áll legközelebb a valósághoz.

Alapjában véve ez egy hibrid megoldás, mivel a mobiltelefonunkat használjuk a tranzakció lebonyolításához, mégsem mobilfizetés, mert a bankkártyánk fizikai jelenléte is szükséges a sikeres vásárláshoz. Akkor hogy is van ez? A Mobil bankkártyás fizetéshez szükség van egy okostelefonra, egy applikációra és egy kis kiegészítőre, ami valójában egy kártyaleolvasó, melyet a telefonhoz kell csatlakoztatni.
Miért, és kinek jó ez a megoldás? A válasz egyszerű, ezzel a hibrid eszközzel végső soron egy mobil POS terminált kapunk, ami nincs helyhez kötve, s ez egy igen nagy előnye a normál POS terminálokhoz képest. A legtöbb POS terminál telefonos kapcsolaton vagy helyi hálózaton keresztül kommunikál, így fizikai korlátai vannak a használatának, mivel csak ott működik, ahol ki van építve a megfelelő hálózat, vagy ameddig a kábel elér. Léteznek GSM modullal rendelkező változatok is, de ezek havi bérleti díja jelentős lehet. A válasz tehát az, hogy mindenkinek jó ez a megoldás, aki bankkártyás fizetést is szeretne elfogadni üzleti tevékenységei során.

Felhasználási területe igen széleskörű. Akár egyszerűen a boltunk pultján is használhatjuk, de ha kiszállítással is foglalkozunk, a futárunk el tudja vinni magával, és az áru átadásakor el tud fogadni bankkártyát is a vevőtől. Hasznos lehet, ha valahova kitelepülünk a portékáinkkal, gondolunk itt a most amúgy is aktuális vásárokra, kiállításokra, vagy akár fesztiválokra. A lényeg, hogy ezzel megszűnnek a fizikai korlátok, a mérete sem befolyásolja a hordozhatóságot, egy ilyen kiegészítő kártyaolvasó általában nem sokkal nagyobb, mint egy gyufásdoboz

A POS terminállal ellentétben a mobil bankkártyás fizetés miatt nem kell külön leszerződnünk valamelyik bankkal, és új bankszámlát nyitnunk. A fizetési szolgáltatóval kell csupán szerződést kötni, aki rendelkezésre bocsátja a kártyaleolvasó eszközt, rendelkezik a működéshez szükséges applikációval és minden egyébbel, ami kell. A kereskedő részéről csak egy okostelefonra, vagy tabletre van szükség, és már működhet is a kártyaelfogadás. Természetesen internet előfizetés is szükséges a telefonunkra, hiszen az applikáció azon keresztül kommunikál a fizetési szolgáltató rendszerével, de manapság ez szinte minden okostelefon mellé jár.

A mai mobil világban már elengedhetetlen, hogy egy kereskedő folyamatosan fejlessze szolgáltatásait. A mobil bankkártyás fizetés olyan innovatív megoldás, mellyel egy ügyfélközpontú, kényelmes, gyors szolgáltatás valósítható meg. Az Escalion jelenleg pont egy hasonló megoldás fejlesztésével foglalatoskodik, rövid időn belül be is mutatjuk a nagyközönségnek, sőt, egy blogposztot is szentelünk majd annak, hogy megismertessük Olvasóinkkal a működését.

2012. augusztus 24., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 2. rész – QR-kód

Sorozatunk következő része a QR-kódos vásárlásról fog szólni. Ez is egy olyan technológia, ami valójában nem új, viszont mostanában kezdett elterjedni szélesebb körben, így valószínű, hogy a Kedves Olvasó is találkozott már ezzel a fogalommal. A QR-kódnak többféle felhasználási területe létezik, különböző tartalmakat lehet egy ilyen kód mögé rejteni, ezért először nézzük meg, mi is pontosan a QR-kód.

A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit egy japán cég fejlesztett ki, még 1994-ben. Elnevezését a Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A kódot manapság a legtöbb okostelefon (egy egyszerű, ingyenesen letölthető programmal, és a készülék kamerájával) képes értelmezni. Alfanumerikus karakterekből (tehát betűkből és számokból) összesen 4296 karakter tárolható egy kódban, ami azért nem is kevés. Ha QR-kóddal találkozunk valahol, akkor tartsuk a telefon kameráját a kód fölé, és amennyiben a telefonnak sikerült beolvasnia a kódot, a képernyőre ki is írja az eredményt, azaz például behívja a kód mögött lévő weboldalt, telefonszámot vagy szöveget.

Mint tudjuk, a Mi online fizetünk! blog - ahogy a neve is mutatja -, főként az online vásárlással, és az ezzel kapcsolatos dolgokkal foglalkozik, ezért vizsgáljuk meg a QR-kódot ebből a szemszögből is. A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. A QR-kódos fizetési rendszer használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot (mPIN), mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a vásárlásáról.

A QR-kód fotózása és felismerése önmagában egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.

Az elmúlt hónapok fejlesztései Magyarországon lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás legújabb verziójával. A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek.
Mindemellett a QR-kóddal el is játszhatunk, az interneten elég sok oldalt találhatunk, ahol elkészíthetjük saját, személyre szabott QR-kódunkat. Kipróbáltunk mi is egy ilyet, hogy a Kedves Olvasó le tudja tesztelni, milyen gyorsan és könnyen képes beolvasni okostelefonjával a fent látható kódot.

Hamarosan az is kiderül, hogy hazánkban mekkora sikere lesz a QR-kódos vásárlásnak, a szakértők szép jövőt jósolnak neki, és nemsokára az Escalionnál mi is jelentkezünk egy-két, a QR-kódhoz köthető fizetési szolgáltatással.

2012. július 27., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 1. rész – NFC


Mostanában nagyon sokat lehet hallani, olvasni a különböző technikai újításokról a bankkártyás, a mobilfizetés vagy az online fizetés témakörben, ezért úgy gondoltuk, hogy mi is szentelünk néhány blogbejegyzést ennek a témának. Haladni kell a korral, ­– ezt szokták mondani – bár nem mindig könnyű értelmezni egy hétköznapi felhasználó számára, hogy pontosan miképp is működnek, mit is jelentenek ránk nézve ezek az újdonságok. Megpróbáljuk kicsit közérthetőbb nyelven leírni, összefoglalni a lényeget Kedves Olvasóinknak, első körben a valószínűleg már sokak által hallott NFC-ről lesz szó.

Kezdjük az alapoknál: mi is az az NFC? Az NFC rövidítés a Near Field Communication szavakat takarja, amelyet szóról szóra nem érdemes magyarra fordítani, talán a kis hatótávolságú kommunikáció a leginkább találó megnevezés. Az igazság az, hogy bár csak mostanában lehet mindenhol erről a megoldásról hallani, az NFC szabvány már 2004 óta létezik, tehát nem egy új keletű találmány. Alapjában véve ez egy egyszerű vezeték nélküli kommunikációs szabvány, amely kis mennyiségű adat átvitelére szolgál, rádiófrekvencia alapú azonosítással (RFID) megtámogatva.

Legtöbbször mobiltelefonokkal kapcsolatos cikkekben, leírásokban találkozhatunk vele, mivel mostanában a telefongyártók szinte mindegyike be akarja építeni ezt a szabványt aktuális csúcsmodelljébe. Természetesen ez a technológia működhet bankkártya formátumban is, léteznek is ilyen kártyák már a piacon, de a jövőt valószínűleg a mobiltelefonba integrált NFC chip fogja jelenteni. Használatával pár másodpercre lehet lerövidíteni a kényelmes, de legalább fél percet igénybe vevő bankkártyás vásárlást. Ha NFC-s kártyánk van, ennek előnyét leginkább a kártya fizikai jelenlétét igénylő vásárlásoknál tudjuk kihasználni, mivel az NFC lényege az, hogy egyetlen érintéssel tesz lehetővé alapszintű, ám akár kétirányú adatátvitelt a leolvasó és a chip között. Rendben, de mi van az internetes vásárlással? Nem árt tudni, hogyha online szeretnénk vásárolni ilyen chippel ellátott kártyánkkal, minden további nélkül megtehetjük, ilyenkor úgy működik, mint egy „normális” bankkártya. Ugyanúgy be kell írjuk a megfelelő helyekre a kártyaszámunkat, lejárati dátumunkat, és a CVC kódot, és persze az egyéb adatokat is, melyeket kérhet a fizetési szolgáltató.


Az NFC tudása persze nem merül ki a gyors fizetési lehetőségben, fontos szerepet kap a marketingkommunikációs eszközökben is, mivel alkalmas arra, hogy bármilyen tartalmat eljuttassanak rajta keresztül a felhasználóhoz. Például egy újság hirdetéséhez érintve a telefont, megkapható az adott szám egy-egy cikke, vagy akár a teljes lapszám is. A rádiós egység képes busz- és vonatjegyeket is tárolni, de tölthetünk rá az interneten megvásárolt koncertbelépőt is, esetleg pontgyűjtő kártyaként is funkcionálhat.

Az NFC legvonzóbb tulajdonsága talán az egyszerű használat, hiszen elég pár centiméternyire a célpont közelébe vinnünk az erre alkalmas készülékünket, esetleg megérinteni a célt, és már automatikusan végbe is ment a kommunikáció. Az NFC-kártya vagy NFC-chippel felszerelt mobiltelefon fizetőeszközként való használatakor nem szükséges kiadni a kezünkből a kártyát vagy a telefont, nem kell lehúzni, bedugni, PIN-kódot pötyögni, sem aláírni. Mindössze egy fél másodpercre oda kell nyújtani az olvasóhoz és eltenni. A kis hatótávolság miatt viszonylag biztonságos, lévén nagyon közel kell lennünk a célponthoz, tehát ezzel szabályozhatjuk a kommunikációt.

Láthatjuk tehát, hogy az NFC nem ördöngösség, egy átlagember is könnyen tudja használni, a háttérben zajló folyamatokat pedig nem is muszáj megértenünk, elég, ha arra használjuk, amire nekünk kell, ezáltal kényelmesebbé téve életünket. 

2012. július 6., péntek

Konverziónövelés a webshopban

A Mi online fizetünk! - blogban általában olyan témákról szoktunk írni, amelyek hasznosak lehetnek az online vásárlóknak, most arra gondoltunk, írunk egy bejegyzést a webshop tulajdonosoknak is, mivel ők is egyre többen vannak ma Magyarországon. Elég sok webáruházzal találkoztunk már munkásságunk során, ezek között vannak olyanok, amelyek színvonala igen magas, és olyanok is, ahol nem szívesen vásárolnánk magunk sem. Kérdés, hogy vajon mi járhat a látogató fejében, amikor rátalál webshopunkra, mi alapján dönt, hogy vásárolni fog-e tőlünk, vagy sem? Érdemes úgy kialakítani online áruházunkat, hogy az bizalmat ébresszen abban, aki arra téved, nagyon sok múlik ezen. Korábban már írtunk a szolgáltatói weboldal követelményeiről, de most kicsit másképp közelítjük meg a témát. Ebben a posztban összeszedtünk néhány egyszerű, ámde hasznos tanácsot, ami segíthet a bizalom elérésében, ezáltal több vásárlást is generálhatunk az oldalunkon.

Elsőként egy egyértelműnek tűnő dolgot emelnénk ki: törekedjünk az egyszerűségre! Ha valaki rákattint az oldalunkra, és rögtön a főmenüben azt tapasztalja, hogy nagyon sok minden van összezsúfolva egy helyre, rengeteg menüpont és kattintható gomb, hivatkozás található, hajlamos megijedni, vagy csak úgy érzi, hogy nincs ideje mindent felfedezni, ezért továbbáll. A kevesebb néha több elv itt is érvényesül, ha sok termékünk van, próbáljuk meg ezeket logikusan és átláthatóan kategorizálni, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban rá tudjon találni a vevő az általa áhított termékre.

A dizájn egy igen fontos dolog, ezzel remélhetőleg tisztában van mindenki. A nagyon színes, különböző méretű képekkel, esetleg animációkkal tarkított oldal nem hogy vonzza a szemet, hanem inkább az ellenkezője, extrém esetekben még fejfájást is okozhat. Egy ilyen oldalon nagy valószínűséggel nem sokáig fog tartózkodni a potenciális vásárló, így a bevételünk sem fog növekedni. A letisztult dizájn, a nem túl erős, ámde egymással harmonizáló színek lehetnek a nyerők ebben az esetben, felesleges díszítő elemeket ne nagyon használjunk, ha nem muszáj, nem is mindig mutatnak jól, és az oldalunk betöltési sebességére is negatív hatással lehetnek.

Ha már megemlítettük, szintén egy fontos szempont, hogy milyen gyors az oldalunk. A mai rohanó világban a plusz másodpercek igen hamar türelmetlenséget szülnek, ami oda vezethet, hogy inkább egy másik oldalt választanak a felhasználók, ahol gyorsabban megkapják, amire szükségük van. Ha tehetjük, úgy alakítsuk ki oldalunkat, hogy felesleges várakozásnak ne tegyük ki leendő vásárlóinkat, meg fogjuk látni, hogy megéri.


Ahogy az elején is megjegyeztük, a bizalom kiépítése a vásárló felé lehet a kulcsa webshopunk sikerességének. Ezen akár néhány apró módosítással is igen nagyot tudunk lendíteni, lássuk hát ezeket! Az első, és talán legfontosabb, hogy az elérhetőségünk rendesen ki legyen dolgozva, és kiemelt helyet kapjon a weboldalunkon, ne valami eldugott, apró betűs menüpont alá legyen elrejtve. Minél több csatornán keresztül érhetnek el minket, avagy ügyfélszolgálatunkat a vásárlóink, annál inkább megbíznak az áruházban. E-mail cím, vonalas és mobiltelefonszám mindenképp legyen hadrendbe állítva, ha van rá módunk. Azt lássa a leendő vásárló, hogyha valamilyen akadályba ütközik, akkor pillanatok alatt el tudja érni a megfelelő személyt, hogy megoldja a problémáját. A kapcsolatfelvételi űrlap is egy ilyen megoldás lehet, de ezt inkább csak pluszban használjuk az előbb felsoroltak mellett. Van, akinek ez kényelmesebb, mint hogy belépjen az e-mail fiókjába, és onnan írjon nekünk üzenetet. Az elérhetőségeken kívül fontos még, hogy a webshop mögött álló cég adatai is fel legyenek tüntetve, gondolunk itt a cég hivatalos elnevezésére, telephelyének címére, cégjegyzékszámára, adószámára. Ha fizikailag is létezik bolt, ahol ezeket a termékeket meg lehet vásárolni, azt is tüntessük fel mindenképp, szintén bizalomgerjesztő hatása van. Lehet, hogy nem is gondolnánk, de különböző mérések, kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók bizalma attól is jelentősen megnő, ha a cég vezetőiről is találhat információkat az oldalon. Akár csak egy név, egy hozzá tartozó fénykép és egy telefonszám vagy e-mail cím is bőven elegendő, ezzel talán sikerül kicsit tompítani az online vásárlás egyetlen hátrányán, a személytelenségen. Ha a vásárló azt érzékeli, hogy itt is csak ugyanolyan emberek dolgoznak, mint ő, egyből másképp áll a helyzethez.

Ejtsünk néhány szót arról is, amikor már elhatározta a látogató, hogy vásárolni fog tőlünk valamit. Az elhatározás már jó, de önmagában még kevés. Ezen a ponton is lehetnek olyan buktatók, amelyek azt eredményezik, hogy a látogatónk félúton meggondolja magát. Például ha a vásárlási folyamat túl bonyolult, a kelleténél több lépésből áll, vagy nincs minden információ egyértelműen feltűntetve (szállítási, fizetési infók, jótállás, garancia, elálláshoz való jog, stb.). Mindez oda vezethet, hogy a vásárló meggondolja magát menet közben, pedig már nem sok választja el a sikeres tranzakciótól. Arra sem árt figyelni, hogy legyen többféle fizetési mód, hogy minden látogató megtalálhassa a neki optimális megoldást. Arról már korábban is tettünk említést, hogy az online kártyás fizetés bevezetése is jótékony hatással van a konverzióra, érdemes ezt is megfontolni, manapság szinte alapkövetelmény, hogy tudja a vevő használni a kártyáját, ha már van neki. Ha azt érzi, hogy megbízható az oldal, bizonyára meg is fogja tenni.

Úgy gondoljuk, ezek az apró „trükkök” sokat hozhatnak a konyhára, ráadásul szinte mindent saját magunk is meg tudunk oldani, nem kell drága szakembergárdát felfogadnunk a módosításokhoz. Természetesen lehet szakemberhez is fordulni, ez nyilván költséggel jár, de biztosak lehetünk benne, hogy az rövid időn belül meg is térül. Bízunk benne, hogy a jelenlegi és a jövőbeni webshop tulajdonosoknak is tudtunk segíteni tanácsainkkal, forgalomnövelésre fel, mindenkinek sok sikert kívánunk!