Sorozatunk következő része a QR-kódos
vásárlásról fog szólni. Ez is egy olyan technológia, ami valójában nem új,
viszont mostanában kezdett elterjedni szélesebb körben, így valószínű, hogy a
Kedves Olvasó is találkozott már ezzel a fogalommal. A QR-kódnak többféle
felhasználási területe létezik, különböző tartalmakat lehet egy ilyen kód mögé
rejteni, ezért először nézzük meg, mi is pontosan a QR-kód.
A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód),
amit egy japán cég fejlesztett ki, még 1994-ben. Elnevezését a Quick Response
(gyors válasz) rövidítéséből kapta. A kódot manapság a legtöbb okostelefon (egy
egyszerű, ingyenesen letölthető programmal, és a készülék kamerájával) képes
értelmezni. Alfanumerikus karakterekből (tehát betűkből és számokból) összesen
4296 karakter tárolható egy kódban, ami azért nem is kevés. Ha QR-kóddal találkozunk
valahol, akkor tartsuk a telefon kameráját a kód fölé, és amennyiben a
telefonnak sikerült beolvasnia a kódot, a képernyőre ki is írja az eredményt,
azaz például behívja a kód mögött lévő weboldalt, telefonszámot vagy szöveget.
Mint tudjuk, a Mi online fizetünk! blog - ahogy a
neve is mutatja -, főként az online vásárlással, és az ezzel kapcsolatos
dolgokkal foglalkozik, ezért vizsgáljuk meg a QR-kódot ebből a szemszögből is. A
szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell
egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián
alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott
virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. A
QR-kódos fizetési rendszer használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez
a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot (mPIN), mely
hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. Az
alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő
felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót
indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk. A
kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a
vásárlásáról.
A QR-kód fotózása és felismerése önmagában egy
rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott
magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt
QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is
lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék
megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási
címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté,
hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud
dönteni, rendelni és fizetni.
Az elmúlt hónapok fejlesztései Magyarországon
lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk
taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy
civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt a
MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás legújabb verziójával. A QR-kódos
megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a
benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi
környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az
egyszerűségnek.
Mindemellett a QR-kóddal el is játszhatunk, az interneten
elég sok oldalt találhatunk, ahol elkészíthetjük saját, személyre szabott
QR-kódunkat. Kipróbáltunk mi is egy ilyet, hogy a Kedves Olvasó le tudja
tesztelni, milyen gyorsan és könnyen képes beolvasni okostelefonjával a fent
látható kódot.
Hamarosan az is kiderül, hogy hazánkban mekkora
sikere lesz a QR-kódos vásárlásnak, a szakértők szép jövőt jósolnak neki, és
nemsokára az Escalionnál mi is jelentkezünk egy-két, a QR-kódhoz köthető
fizetési szolgáltatással.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése