2012. július 27., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 1. rész – NFC


Mostanában nagyon sokat lehet hallani, olvasni a különböző technikai újításokról a bankkártyás, a mobilfizetés vagy az online fizetés témakörben, ezért úgy gondoltuk, hogy mi is szentelünk néhány blogbejegyzést ennek a témának. Haladni kell a korral, ­– ezt szokták mondani – bár nem mindig könnyű értelmezni egy hétköznapi felhasználó számára, hogy pontosan miképp is működnek, mit is jelentenek ránk nézve ezek az újdonságok. Megpróbáljuk kicsit közérthetőbb nyelven leírni, összefoglalni a lényeget Kedves Olvasóinknak, első körben a valószínűleg már sokak által hallott NFC-ről lesz szó.

Kezdjük az alapoknál: mi is az az NFC? Az NFC rövidítés a Near Field Communication szavakat takarja, amelyet szóról szóra nem érdemes magyarra fordítani, talán a kis hatótávolságú kommunikáció a leginkább találó megnevezés. Az igazság az, hogy bár csak mostanában lehet mindenhol erről a megoldásról hallani, az NFC szabvány már 2004 óta létezik, tehát nem egy új keletű találmány. Alapjában véve ez egy egyszerű vezeték nélküli kommunikációs szabvány, amely kis mennyiségű adat átvitelére szolgál, rádiófrekvencia alapú azonosítással (RFID) megtámogatva.

Legtöbbször mobiltelefonokkal kapcsolatos cikkekben, leírásokban találkozhatunk vele, mivel mostanában a telefongyártók szinte mindegyike be akarja építeni ezt a szabványt aktuális csúcsmodelljébe. Természetesen ez a technológia működhet bankkártya formátumban is, léteznek is ilyen kártyák már a piacon, de a jövőt valószínűleg a mobiltelefonba integrált NFC chip fogja jelenteni. Használatával pár másodpercre lehet lerövidíteni a kényelmes, de legalább fél percet igénybe vevő bankkártyás vásárlást. Ha NFC-s kártyánk van, ennek előnyét leginkább a kártya fizikai jelenlétét igénylő vásárlásoknál tudjuk kihasználni, mivel az NFC lényege az, hogy egyetlen érintéssel tesz lehetővé alapszintű, ám akár kétirányú adatátvitelt a leolvasó és a chip között. Rendben, de mi van az internetes vásárlással? Nem árt tudni, hogyha online szeretnénk vásárolni ilyen chippel ellátott kártyánkkal, minden további nélkül megtehetjük, ilyenkor úgy működik, mint egy „normális” bankkártya. Ugyanúgy be kell írjuk a megfelelő helyekre a kártyaszámunkat, lejárati dátumunkat, és a CVC kódot, és persze az egyéb adatokat is, melyeket kérhet a fizetési szolgáltató.


Az NFC tudása persze nem merül ki a gyors fizetési lehetőségben, fontos szerepet kap a marketingkommunikációs eszközökben is, mivel alkalmas arra, hogy bármilyen tartalmat eljuttassanak rajta keresztül a felhasználóhoz. Például egy újság hirdetéséhez érintve a telefont, megkapható az adott szám egy-egy cikke, vagy akár a teljes lapszám is. A rádiós egység képes busz- és vonatjegyeket is tárolni, de tölthetünk rá az interneten megvásárolt koncertbelépőt is, esetleg pontgyűjtő kártyaként is funkcionálhat.

Az NFC legvonzóbb tulajdonsága talán az egyszerű használat, hiszen elég pár centiméternyire a célpont közelébe vinnünk az erre alkalmas készülékünket, esetleg megérinteni a célt, és már automatikusan végbe is ment a kommunikáció. Az NFC-kártya vagy NFC-chippel felszerelt mobiltelefon fizetőeszközként való használatakor nem szükséges kiadni a kezünkből a kártyát vagy a telefont, nem kell lehúzni, bedugni, PIN-kódot pötyögni, sem aláírni. Mindössze egy fél másodpercre oda kell nyújtani az olvasóhoz és eltenni. A kis hatótávolság miatt viszonylag biztonságos, lévén nagyon közel kell lennünk a célponthoz, tehát ezzel szabályozhatjuk a kommunikációt.

Láthatjuk tehát, hogy az NFC nem ördöngösség, egy átlagember is könnyen tudja használni, a háttérben zajló folyamatokat pedig nem is muszáj megértenünk, elég, ha arra használjuk, amire nekünk kell, ezáltal kényelmesebbé téve életünket. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése