2012. október 19., péntek

Megbízható webshopok - Új minősítési rendszer


A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület (SzEK.org) a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közreműködésével egy új programot indított, melynek célja, hogy kiszűrjék a magyar piacról a nem megbízható, esetleg trükköző, fogyasztókat megkárosító webshopokat. A kezdeményezést üdvösnek tartjuk, hiszen közös célunk a hazai felhasználókban, vásárlókban is erősíteni a bizalmat az online vásárlás iránt. Nem mellesleg az Escalion is elkötelezett tagja a SzEK.org szövetségnek. Legújabb posztunkban röviden be szeretnénk mutatni a minősítési rendszer célját, működését és előnyeit.

Természetesen az elsődleges cél az, hogy a minősítési tanúsítvány erősítse az egyre nagyobb számú online vásárlók bizalmát és biztonságérzetét, és segítse a fogyasztókat a megbízható webshopok felkutatásában, felismerésében. Emellett támpontot nyújt a webshopoknak is, hogy milyen szabályoknak kell megfelelni, és hogyan lehet valaki megbízható online bolt. A tanúsítvány megszerzésével további előnyökhöz is jut a webáruház. A fogyasztó látja, hogy minősített, megbízható kereskedőről van szó, ez növeli a vásárlási kedvet, ami pedig forgalomnövekedéshez vezet.  

A programhoz bármely e-kereskedő csatlakozhat, aki nem fél megvizsgáltatni saját működését, aki bátran áll a független szakértői minősítés elé. Az első lépés, hogy a minősítést megszerezni kívánó kereskedők a veddaneten.hu weboldalon egy részletes, 60 kérdésből álló kérdőív kitöltésével nyilatkoznak arról, hogy megfelelnek-e az alapvető jogszabályi feltételeknek. A kérdőív kitöltése során ezzel saját magukat is tudják ellenőrizni, hiszen a kérdések a szükséges feltételekre, feltüntetendő adatokra irányulnak, így ezek hiánya egyből feltűnhet a kitöltés közben. A cég önbevallása után a SzEK.org szakemberei felülvizsgálják az adatokat, ha minden rendben van, az e-kereskedő megkaphatja a megfelelőséget igazoló tanúsítványt, és a webáruház felkerülhet a minősített webshopokat tartalmazó listára is. A Vedd a neten! oldalán a fogyasztók így könnyedén tájékozódhatnak, hol érdemes vásárolniuk, de megtalálják a minősített cégek adatait, valamint jelezhetik észrevételeiket, panaszaikat is.
A tervek szerint jövőre a tevékenység kiegészül azzal, hogy az Egyesület szúrópróba-szerűen komolyabban ellenőrzi majd a már tanúsítvánnyal rendelkező boltokat, emellett próbavásárlásokat is eszközölnek az érintett webshopokban. Ezzel biztosított a magas színvonal fenntartása, és az esetleges áttervezésekből, vagy figyelmetlenségekből adódó hiányosságok feltárása.

A minősítést két évre kapják meg a webshopok, és a SzEK.org tagok számára ingyenes, amennyiben a sikeres átvizsgáláson még ebben az évben átesnek. A regisztráltak egyéb szolgáltatásokat is kapnak, többek között a rendszer követi majd a vonatkozó törvényi változásokat, és folyamatosan ehhez igazítja az ellenőrzőlistát. Minősítés csak egyféle lesz, mivel nem az a cél, hogy differenciálják a megfelelt webshopokat, hanem a többi, minősítetlen áruházak közül kiemeljék az erre méltóakat, akik megfelelnek a jogszabályoknak. Két nagy ár-összehasonlító portál, az arukereso.hu és az olcsobbat.hu is csatlakozott a minősítési rendszerhez.

A SzEK.org kizárólag magyar e-boltokat minősít, amelyek hazánkban fizetnek adót, és itthon vannak bejelentve. Ez azért fontos, mert vannak olyan külföldön bejegyzett webáruházak, amelyek ugyan olcsóbbak, de nem tudnak áfás számlát adni, rosszabb esetben semmilyet sem. A szakemberek szerint aki nulla százalékos áfát alkalmazó webshopokban vásárol, az önként mond le a fogyasztói jogairól, azokat nem fogja tudni érvényesíteni az ilyen boltokkal szemben.

Érdemes figyelni a jövőben, hogy mikor és hol jelennek meg az "első fecskék", és kíváncsian várjuk a tapasztalatokat, statisztikákat is, hogy az egyik fő célkitűzés, a kifogásolt esetek százalékos arányának csökkenése valóban beindul-e.

2012. szeptember 21., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 3. rész - Mobile credit card processing

Sorozatunk harmadik részében egy viszonylag új keletű dologgal foglalkozunk. Hazánkban olyannyira nem terjedt még el, hogy a megnevezésnek magyar megfelelője igazából nincs is. Talán a "Mobil bankkártyás fizetés" áll legközelebb a valósághoz.

Alapjában véve ez egy hibrid megoldás, mivel a mobiltelefonunkat használjuk a tranzakció lebonyolításához, mégsem mobilfizetés, mert a bankkártyánk fizikai jelenléte is szükséges a sikeres vásárláshoz. Akkor hogy is van ez? A Mobil bankkártyás fizetéshez szükség van egy okostelefonra, egy applikációra és egy kis kiegészítőre, ami valójában egy kártyaleolvasó, melyet a telefonhoz kell csatlakoztatni.
Miért, és kinek jó ez a megoldás? A válasz egyszerű, ezzel a hibrid eszközzel végső soron egy mobil POS terminált kapunk, ami nincs helyhez kötve, s ez egy igen nagy előnye a normál POS terminálokhoz képest. A legtöbb POS terminál telefonos kapcsolaton vagy helyi hálózaton keresztül kommunikál, így fizikai korlátai vannak a használatának, mivel csak ott működik, ahol ki van építve a megfelelő hálózat, vagy ameddig a kábel elér. Léteznek GSM modullal rendelkező változatok is, de ezek havi bérleti díja jelentős lehet. A válasz tehát az, hogy mindenkinek jó ez a megoldás, aki bankkártyás fizetést is szeretne elfogadni üzleti tevékenységei során.

Felhasználási területe igen széleskörű. Akár egyszerűen a boltunk pultján is használhatjuk, de ha kiszállítással is foglalkozunk, a futárunk el tudja vinni magával, és az áru átadásakor el tud fogadni bankkártyát is a vevőtől. Hasznos lehet, ha valahova kitelepülünk a portékáinkkal, gondolunk itt a most amúgy is aktuális vásárokra, kiállításokra, vagy akár fesztiválokra. A lényeg, hogy ezzel megszűnnek a fizikai korlátok, a mérete sem befolyásolja a hordozhatóságot, egy ilyen kiegészítő kártyaolvasó általában nem sokkal nagyobb, mint egy gyufásdoboz

A POS terminállal ellentétben a mobil bankkártyás fizetés miatt nem kell külön leszerződnünk valamelyik bankkal, és új bankszámlát nyitnunk. A fizetési szolgáltatóval kell csupán szerződést kötni, aki rendelkezésre bocsátja a kártyaleolvasó eszközt, rendelkezik a működéshez szükséges applikációval és minden egyébbel, ami kell. A kereskedő részéről csak egy okostelefonra, vagy tabletre van szükség, és már működhet is a kártyaelfogadás. Természetesen internet előfizetés is szükséges a telefonunkra, hiszen az applikáció azon keresztül kommunikál a fizetési szolgáltató rendszerével, de manapság ez szinte minden okostelefon mellé jár.

A mai mobil világban már elengedhetetlen, hogy egy kereskedő folyamatosan fejlessze szolgáltatásait. A mobil bankkártyás fizetés olyan innovatív megoldás, mellyel egy ügyfélközpontú, kényelmes, gyors szolgáltatás valósítható meg. Az Escalion jelenleg pont egy hasonló megoldás fejlesztésével foglalatoskodik, rövid időn belül be is mutatjuk a nagyközönségnek, sőt, egy blogposztot is szentelünk majd annak, hogy megismertessük Olvasóinkkal a működését.

2012. augusztus 24., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 2. rész – QR-kód

Sorozatunk következő része a QR-kódos vásárlásról fog szólni. Ez is egy olyan technológia, ami valójában nem új, viszont mostanában kezdett elterjedni szélesebb körben, így valószínű, hogy a Kedves Olvasó is találkozott már ezzel a fogalommal. A QR-kódnak többféle felhasználási területe létezik, különböző tartalmakat lehet egy ilyen kód mögé rejteni, ezért először nézzük meg, mi is pontosan a QR-kód.

A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit egy japán cég fejlesztett ki, még 1994-ben. Elnevezését a Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A kódot manapság a legtöbb okostelefon (egy egyszerű, ingyenesen letölthető programmal, és a készülék kamerájával) képes értelmezni. Alfanumerikus karakterekből (tehát betűkből és számokból) összesen 4296 karakter tárolható egy kódban, ami azért nem is kevés. Ha QR-kóddal találkozunk valahol, akkor tartsuk a telefon kameráját a kód fölé, és amennyiben a telefonnak sikerült beolvasnia a kódot, a képernyőre ki is írja az eredményt, azaz például behívja a kód mögött lévő weboldalt, telefonszámot vagy szöveget.

Mint tudjuk, a Mi online fizetünk! blog - ahogy a neve is mutatja -, főként az online vásárlással, és az ezzel kapcsolatos dolgokkal foglalkozik, ezért vizsgáljuk meg a QR-kódot ebből a szemszögből is. A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. A QR-kódos fizetési rendszer használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot (mPIN), mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a vásárlásáról.

A QR-kód fotózása és felismerése önmagában egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.

Az elmúlt hónapok fejlesztései Magyarországon lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás legújabb verziójával. A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek.
Mindemellett a QR-kóddal el is játszhatunk, az interneten elég sok oldalt találhatunk, ahol elkészíthetjük saját, személyre szabott QR-kódunkat. Kipróbáltunk mi is egy ilyet, hogy a Kedves Olvasó le tudja tesztelni, milyen gyorsan és könnyen képes beolvasni okostelefonjával a fent látható kódot.

Hamarosan az is kiderül, hogy hazánkban mekkora sikere lesz a QR-kódos vásárlásnak, a szakértők szép jövőt jósolnak neki, és nemsokára az Escalionnál mi is jelentkezünk egy-két, a QR-kódhoz köthető fizetési szolgáltatással.

2012. július 27., péntek

Technológiai újdonságok a fizetésben - 1. rész – NFC


Mostanában nagyon sokat lehet hallani, olvasni a különböző technikai újításokról a bankkártyás, a mobilfizetés vagy az online fizetés témakörben, ezért úgy gondoltuk, hogy mi is szentelünk néhány blogbejegyzést ennek a témának. Haladni kell a korral, ­– ezt szokták mondani – bár nem mindig könnyű értelmezni egy hétköznapi felhasználó számára, hogy pontosan miképp is működnek, mit is jelentenek ránk nézve ezek az újdonságok. Megpróbáljuk kicsit közérthetőbb nyelven leírni, összefoglalni a lényeget Kedves Olvasóinknak, első körben a valószínűleg már sokak által hallott NFC-ről lesz szó.

Kezdjük az alapoknál: mi is az az NFC? Az NFC rövidítés a Near Field Communication szavakat takarja, amelyet szóról szóra nem érdemes magyarra fordítani, talán a kis hatótávolságú kommunikáció a leginkább találó megnevezés. Az igazság az, hogy bár csak mostanában lehet mindenhol erről a megoldásról hallani, az NFC szabvány már 2004 óta létezik, tehát nem egy új keletű találmány. Alapjában véve ez egy egyszerű vezeték nélküli kommunikációs szabvány, amely kis mennyiségű adat átvitelére szolgál, rádiófrekvencia alapú azonosítással (RFID) megtámogatva.

Legtöbbször mobiltelefonokkal kapcsolatos cikkekben, leírásokban találkozhatunk vele, mivel mostanában a telefongyártók szinte mindegyike be akarja építeni ezt a szabványt aktuális csúcsmodelljébe. Természetesen ez a technológia működhet bankkártya formátumban is, léteznek is ilyen kártyák már a piacon, de a jövőt valószínűleg a mobiltelefonba integrált NFC chip fogja jelenteni. Használatával pár másodpercre lehet lerövidíteni a kényelmes, de legalább fél percet igénybe vevő bankkártyás vásárlást. Ha NFC-s kártyánk van, ennek előnyét leginkább a kártya fizikai jelenlétét igénylő vásárlásoknál tudjuk kihasználni, mivel az NFC lényege az, hogy egyetlen érintéssel tesz lehetővé alapszintű, ám akár kétirányú adatátvitelt a leolvasó és a chip között. Rendben, de mi van az internetes vásárlással? Nem árt tudni, hogyha online szeretnénk vásárolni ilyen chippel ellátott kártyánkkal, minden további nélkül megtehetjük, ilyenkor úgy működik, mint egy „normális” bankkártya. Ugyanúgy be kell írjuk a megfelelő helyekre a kártyaszámunkat, lejárati dátumunkat, és a CVC kódot, és persze az egyéb adatokat is, melyeket kérhet a fizetési szolgáltató.


Az NFC tudása persze nem merül ki a gyors fizetési lehetőségben, fontos szerepet kap a marketingkommunikációs eszközökben is, mivel alkalmas arra, hogy bármilyen tartalmat eljuttassanak rajta keresztül a felhasználóhoz. Például egy újság hirdetéséhez érintve a telefont, megkapható az adott szám egy-egy cikke, vagy akár a teljes lapszám is. A rádiós egység képes busz- és vonatjegyeket is tárolni, de tölthetünk rá az interneten megvásárolt koncertbelépőt is, esetleg pontgyűjtő kártyaként is funkcionálhat.

Az NFC legvonzóbb tulajdonsága talán az egyszerű használat, hiszen elég pár centiméternyire a célpont közelébe vinnünk az erre alkalmas készülékünket, esetleg megérinteni a célt, és már automatikusan végbe is ment a kommunikáció. Az NFC-kártya vagy NFC-chippel felszerelt mobiltelefon fizetőeszközként való használatakor nem szükséges kiadni a kezünkből a kártyát vagy a telefont, nem kell lehúzni, bedugni, PIN-kódot pötyögni, sem aláírni. Mindössze egy fél másodpercre oda kell nyújtani az olvasóhoz és eltenni. A kis hatótávolság miatt viszonylag biztonságos, lévén nagyon közel kell lennünk a célponthoz, tehát ezzel szabályozhatjuk a kommunikációt.

Láthatjuk tehát, hogy az NFC nem ördöngösség, egy átlagember is könnyen tudja használni, a háttérben zajló folyamatokat pedig nem is muszáj megértenünk, elég, ha arra használjuk, amire nekünk kell, ezáltal kényelmesebbé téve életünket. 

2012. július 6., péntek

Konverziónövelés a webshopban

A Mi online fizetünk! - blogban általában olyan témákról szoktunk írni, amelyek hasznosak lehetnek az online vásárlóknak, most arra gondoltunk, írunk egy bejegyzést a webshop tulajdonosoknak is, mivel ők is egyre többen vannak ma Magyarországon. Elég sok webáruházzal találkoztunk már munkásságunk során, ezek között vannak olyanok, amelyek színvonala igen magas, és olyanok is, ahol nem szívesen vásárolnánk magunk sem. Kérdés, hogy vajon mi járhat a látogató fejében, amikor rátalál webshopunkra, mi alapján dönt, hogy vásárolni fog-e tőlünk, vagy sem? Érdemes úgy kialakítani online áruházunkat, hogy az bizalmat ébresszen abban, aki arra téved, nagyon sok múlik ezen. Korábban már írtunk a szolgáltatói weboldal követelményeiről, de most kicsit másképp közelítjük meg a témát. Ebben a posztban összeszedtünk néhány egyszerű, ámde hasznos tanácsot, ami segíthet a bizalom elérésében, ezáltal több vásárlást is generálhatunk az oldalunkon.

Elsőként egy egyértelműnek tűnő dolgot emelnénk ki: törekedjünk az egyszerűségre! Ha valaki rákattint az oldalunkra, és rögtön a főmenüben azt tapasztalja, hogy nagyon sok minden van összezsúfolva egy helyre, rengeteg menüpont és kattintható gomb, hivatkozás található, hajlamos megijedni, vagy csak úgy érzi, hogy nincs ideje mindent felfedezni, ezért továbbáll. A kevesebb néha több elv itt is érvényesül, ha sok termékünk van, próbáljuk meg ezeket logikusan és átláthatóan kategorizálni, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban rá tudjon találni a vevő az általa áhított termékre.

A dizájn egy igen fontos dolog, ezzel remélhetőleg tisztában van mindenki. A nagyon színes, különböző méretű képekkel, esetleg animációkkal tarkított oldal nem hogy vonzza a szemet, hanem inkább az ellenkezője, extrém esetekben még fejfájást is okozhat. Egy ilyen oldalon nagy valószínűséggel nem sokáig fog tartózkodni a potenciális vásárló, így a bevételünk sem fog növekedni. A letisztult dizájn, a nem túl erős, ámde egymással harmonizáló színek lehetnek a nyerők ebben az esetben, felesleges díszítő elemeket ne nagyon használjunk, ha nem muszáj, nem is mindig mutatnak jól, és az oldalunk betöltési sebességére is negatív hatással lehetnek.

Ha már megemlítettük, szintén egy fontos szempont, hogy milyen gyors az oldalunk. A mai rohanó világban a plusz másodpercek igen hamar türelmetlenséget szülnek, ami oda vezethet, hogy inkább egy másik oldalt választanak a felhasználók, ahol gyorsabban megkapják, amire szükségük van. Ha tehetjük, úgy alakítsuk ki oldalunkat, hogy felesleges várakozásnak ne tegyük ki leendő vásárlóinkat, meg fogjuk látni, hogy megéri.


Ahogy az elején is megjegyeztük, a bizalom kiépítése a vásárló felé lehet a kulcsa webshopunk sikerességének. Ezen akár néhány apró módosítással is igen nagyot tudunk lendíteni, lássuk hát ezeket! Az első, és talán legfontosabb, hogy az elérhetőségünk rendesen ki legyen dolgozva, és kiemelt helyet kapjon a weboldalunkon, ne valami eldugott, apró betűs menüpont alá legyen elrejtve. Minél több csatornán keresztül érhetnek el minket, avagy ügyfélszolgálatunkat a vásárlóink, annál inkább megbíznak az áruházban. E-mail cím, vonalas és mobiltelefonszám mindenképp legyen hadrendbe állítva, ha van rá módunk. Azt lássa a leendő vásárló, hogyha valamilyen akadályba ütközik, akkor pillanatok alatt el tudja érni a megfelelő személyt, hogy megoldja a problémáját. A kapcsolatfelvételi űrlap is egy ilyen megoldás lehet, de ezt inkább csak pluszban használjuk az előbb felsoroltak mellett. Van, akinek ez kényelmesebb, mint hogy belépjen az e-mail fiókjába, és onnan írjon nekünk üzenetet. Az elérhetőségeken kívül fontos még, hogy a webshop mögött álló cég adatai is fel legyenek tüntetve, gondolunk itt a cég hivatalos elnevezésére, telephelyének címére, cégjegyzékszámára, adószámára. Ha fizikailag is létezik bolt, ahol ezeket a termékeket meg lehet vásárolni, azt is tüntessük fel mindenképp, szintén bizalomgerjesztő hatása van. Lehet, hogy nem is gondolnánk, de különböző mérések, kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók bizalma attól is jelentősen megnő, ha a cég vezetőiről is találhat információkat az oldalon. Akár csak egy név, egy hozzá tartozó fénykép és egy telefonszám vagy e-mail cím is bőven elegendő, ezzel talán sikerül kicsit tompítani az online vásárlás egyetlen hátrányán, a személytelenségen. Ha a vásárló azt érzékeli, hogy itt is csak ugyanolyan emberek dolgoznak, mint ő, egyből másképp áll a helyzethez.

Ejtsünk néhány szót arról is, amikor már elhatározta a látogató, hogy vásárolni fog tőlünk valamit. Az elhatározás már jó, de önmagában még kevés. Ezen a ponton is lehetnek olyan buktatók, amelyek azt eredményezik, hogy a látogatónk félúton meggondolja magát. Például ha a vásárlási folyamat túl bonyolult, a kelleténél több lépésből áll, vagy nincs minden információ egyértelműen feltűntetve (szállítási, fizetési infók, jótállás, garancia, elálláshoz való jog, stb.). Mindez oda vezethet, hogy a vásárló meggondolja magát menet közben, pedig már nem sok választja el a sikeres tranzakciótól. Arra sem árt figyelni, hogy legyen többféle fizetési mód, hogy minden látogató megtalálhassa a neki optimális megoldást. Arról már korábban is tettünk említést, hogy az online kártyás fizetés bevezetése is jótékony hatással van a konverzióra, érdemes ezt is megfontolni, manapság szinte alapkövetelmény, hogy tudja a vevő használni a kártyáját, ha már van neki. Ha azt érzi, hogy megbízható az oldal, bizonyára meg is fogja tenni.

Úgy gondoljuk, ezek az apró „trükkök” sokat hozhatnak a konyhára, ráadásul szinte mindent saját magunk is meg tudunk oldani, nem kell drága szakembergárdát felfogadnunk a módosításokhoz. Természetesen lehet szakemberhez is fordulni, ez nyilván költséggel jár, de biztosak lehetünk benne, hogy az rövid időn belül meg is térül. Bízunk benne, hogy a jelenlegi és a jövőbeni webshop tulajdonosoknak is tudtunk segíteni tanácsainkkal, forgalomnövelésre fel, mindenkinek sok sikert kívánunk!

2012. június 26., kedd

Online vásárlás – a fizetési oldal rejtelmei

Előző bejegyzésünk az online vásárlás hátterében zajló folyamatokról szólt, ez adta az ötletet, hogy írhatnánk egy szösszenetet arról is, ami a vásárló szeme előtt történik. A kevésbé rutinos online vásárlók számára remélhetőleg hasznos lesz arról olvasni, mivel is találkozhatunk egy internetes vásárlás során.

 Egy virtuális vásárlás általában magában foglalja az előzetes regisztrációt, a honlap, webáruház árukatalógusban való böngészést, a termékek kiválasztását és kosárba helyezését, a kosár tartalmának frissítését, módosítását és törlését, a teljesítési és szállítási feltételek kiválasztását, a pénztárban való fizetést, a megrendelés leadását, valamint a szolgáltatótól a megrendelésre küldött visszaigazolást is. Nem minden webshop működik így, mostanában egyre több az olyan oldal, ahol például előzetes regisztrációhoz nincs kötve a vásárlás. Természetesen, ahogy haladunk a folyamattal, előbb vagy utóbb meg kell adjuk adatainkat. Itt kényelmi szempontok játszhatnak közre, avagy a kereskedő úgy gondolkodik, hogy sokkal jobban „konvertál” az oldala, ha nem kötelezi a vásárlóit regisztrációra, még mielőtt bármit is vásárolna.

A vásárlási folyamat további alakulását valójában a fogyasztó tudja befolyásolni, azzal, hogy milyen fizetési módot választ ki. Egyik korábbi bejegyzésünkben foglalkoztunk az Escalion kutatással, ahol azt is megkérdeztük a webshop tulajdonosoktól, hogy milyen fizetési mód érhető el náluk. Remélhetőleg azóta a helyzet javult kicsit, és az online bankkártya elfogadás már jobban elterjedt, nem titkoltan a ’Mi online fizetünk!’ blog főként ezzel a kérdéskörrel foglalkozik. Ha az előbb említett blogbejegyzésünkben megnézzük, hogy milyen fizetési opciók vannak általában, azt láthatjuk, hogy többnyire a megrendelés utáni fizetés az elterjedt, a megrendeléskor történő kifizetéssel szemben. E mögött számos ok is rejtőzhet, mind a kereskedő, mind a vásárló részéről, ennek fejtegetésébe inkább most nem bocsátkoznánk, valószínűleg egy külön blogposzt terjedelmű írás születne belőle.
Azt azonban kijelenthetjük, hogy az átlag fogyasztó ma Magyarországon inkább azért nem vásárol bankkártyával, mert bizalmatlan, félti az adatait, stb. Egy ideje ezen dolgozunk mi is, hogy ez megváltozzon, és egyre népszerűbb legyen ez a vásárlási forma.

Emiatt a továbbiakban egy olyan esetet veszünk, ahol a kiválasztott terméket rögtön megrendeléskor, bankkártyával szeretné kifizetni a vásárló. Tehát az előzetes regisztráció (ha szükséges volt) már lezajlott, böngésztünk a termékek között, sikerült is megtalálnunk a számunkra legvonzóbb terméket, hát akkor vegyük is meg! A termék és a szállítási opciók kiválasztása szintén megtörtént, legutolsó lépésként a fizetés maradt, így jutunk el a fizetési oldalra. Nem biztos, hogy mindannyiunk számára világos, hogy a fizetési oldalnak mekkora jelentősége van, ezért vizsgáljuk meg jobban ezt a kérdést, a kereskedő, és a vásárló szemszögéből is.

Attól függően, hogy a kereskedő milyen szolgáltatóval van leszerződve, ki  biztosítja az online bankkártya elfogadást, több verzió is lehetséges. Magyarországon az az elterjedtebb, hogy a fizetési oldalakat a hazai bankok szolgáltatják, ugyanúgy, ahogy a bankkártya elfogadást is. Jellemzően nevet, bankkártya számot, lejárati dátumot és CVC/CVV kódot kérnek (néhol a Bank nevét, és a bankkártya típusát is bekérik), majd a fizetés gomb megnyomásával megtörténik a tranzakció. A fizetési oldal dizájnja ilyenkor szinte biztos, hogy a banké, néhány szöveges résztől eltekintve nem nagyon látjuk, hogy honnan is jutottunk ide, se logó, se kép, se bármiféle grafika nincs, ami a kereskedő oldalára utalna. Ez lehet pozitív és negatív is, a kereskedő valószínűleg örülne neki, ha a logója, vagy a cégének neve folyamatosan szem előtt lenne, ezzel is némi hatást gyakorolhatna a fogyasztóra (de ez már inkább marketing). Pozitívumként viszont előjön az, hogy ha a vásárló egy ismert bank oldalával találkozik, amit mondjuk akár már több ízben is látott korábban, más webshopban történő vásárlásakor, nem nagyon fog habozni, hogy meg merje e adni személyes, illetve kártyaadatait. Fontos megjegyezni, hogy ahol mérik a vásárlás közben az oldalt elhagyók arányát, ott elég érdekes statisztikák kerülhetnek napvilágra, pont emiatt sem mindegy, hogy a fizetési oldal hogy néz ki, mennyire bonyolult illetve átlátható, és nem árt eltalálni az arany középutat a bekérendő adatok vonatkozásában, a túl kevés, és a túl sok is problémás lehet. Ha a példánkat nézzük, jelen esetben a kereskedőnek eléggé meg van kötve a keze, ugyanis a fizetési oldalt a bank szolgáltatja, aki ragaszkodik a saját arculatához, a bekérendő adatokhoz, a kereskedő pedig „kénytelen” ezt elfogadni.
Tőlünk nyugatabbra sokkal inkább elterjedt, hogy nem banki szereplők, hanem úgynevezett online fizetési szolgáltatók (payment service provider, PSP) nyújtják ezt a szolgáltatást. Így a vásárló nem feltétlenül egy bank oldalát látja maga előtt, hanem egy adatkezelő szolgáltatóét, aki a tranzakció adatkezelésben professzionális. A felhasználó itt is átjut a fizetési oldalra, ha bankkártyával vásárol, eddig megegyezik a működése a banki szolgáltatással, viszont maga a fizetési oldal már teljesen eltérhet az ott megszokottól. A PSP ilyen szempontból annyival rugalmasabb, hogy a kereskedő igényeit is meg tudja valósítani, ami a fizetési oldalt illeti. Például ide tartozik a bekérendő adatok mennyisége, tehát ha a webshop tulajdonos igényli, plusz infókat is bekérhet a fizetési oldalon (pl.: e-mailcím, lakcím, telefonszám). De ha egyszerűsíteni akarja a vásárlók dolgát, minimálisra is csökkentheti a beviteli mezőket, magyarán csak azt kéri, ami mindenképp szükséges a tranzakció lebonyolításához.  Ilyen kereskedői igény felmerülése esetén, előfordulhat, hogy az online webshop brand-je, arculata olyan erős, hogy a vásárló nem szívesen hagyja el azt fizetéskor, ezért a fizetőoldalt a shop arculatára szabják. Ezzel több hatást is el lehet érni, egyrészt a vásárló biztos lehet benne, hogy tényleg ott és azt vásárolja meg, amit szeretne, mert teljes mértékben az a látványvilág fogadja, amit a weboldalon megszokott, másrészt a biztonságérzetre sincs káros hatással, mert a különböző biztonsági elemek természetesen ezen a fajta fizetési oldalon is jól láthatóak, beazonosíthatóak.
Ha megadtuk az adatainkat, és rákattintottunk a kifizetés gombra, némi homokórázás után a folytatás nagyjából megegyezik, akár banki, akár PSP fizetési oldalról jutunk vissza a webshopba. Az eltérés annyi, hogy a banki oldalról általában automatikusan visszairányítódunk arra az oldalra, ahonnan a fizetést kezdeményeztük, és ott írja ki nekünk a rendszer, hogy sikeres vagy sikertelen lett-e a tranzakciónk. Fizetési szolgáltató esetében már rögtön a fizetési oldalon megtudhatjuk, hogy sikerült-e a vásárlásunk, a visszairányítás egy gombnyomással, manuálisan történik.
A kereskedő ezután köteles a fogyasztó megrendelését haladéktalanul, de legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni. Ez a gyakorlatban egy automatikus válasz e-maillel történik, amely a megrendelés feltételeit (termék neve, ár, szállítási feltételek, stb.) erősíti meg. Ha a visszaigazolás 48 órán belül nem történik meg, a fogyasztót nem köti a megrendelése, és nem köteles a leszállított termék átvételére. Manapság már megszokott az a gyakorlat is, hogy bankkártyás vásárlás után digitális számlát is kézhez kapunk, vagy az oldalon letölthető formában, vagy szintén e-mailben megküldve részünkre.

Reméljük, hogy lesz gyakorlati haszna is az itt leírtaknak, ha legalább egy olvasót sikerült meggyőznünk arról, hogy online fizetni jó dolog, már megérte. :)

2012. június 5., kedd

Az online bankkártyás fizetés biztonsága – avagy mi folyik a háttérben?

Egy korábbi bejegyzésünkben már érintettük ezt a kérdéskört, most a technikai háttérrel foglalkoznánk kicsit többet. Ahogy a cím is mutatja, azt szeretnénk röviden bemutatni, mi is folyik abban a pár másodpercben, amíg arra várunk, hogy a fizetésünk sikeres lesz, vagy nem. Nem titkolt célja továbbá ennek a posztnak, hogy a Kedves Olvasó bizalmát még jobban elnyerje az online bankkártyás fizetés, ha látja, hogy milyen biztonsági lépések történnek ilyen esetekben a kereskedő és a bank vagy szolgáltató, illetve a többi szereplő között.

Kezdetnek érdemes tisztában lenni azzal, hogy hogyan is működik az online fizetés háttérfolyamata, egy egyszerű példát nézve, amikor a vásárló egy bank fizetési oldalán keresztül téríti meg a webshopban vásárolt termék ellenértékét: A vásárló a kereskedő vagy szolgáltató (a továbbiakban az egyszerűség kedvéért csak kereskedő) internetes oldalán a bankkártyás fizetési mód kiválasztását követően kezdeményezi a fizetést, melynek hatására átkerül a bank biztonságos kommunikációs csatornával ellátott fizetőoldalára (SSL/TLS titkosítás). A fizetéshez szükséges megadni a kártyaszámot, a lejárati dátumot, és a kártya hátoldalán található 3 jegyű érvényesítési kódot (CVC/CVV kód). A tranzakciót a vásárló indítja el a fizetés gombra kattintva, ettől kezdve a kártya valós idejű engedélyezésen megy keresztül néhány másodperc alatt, melynek során a kártyaadatok eredetisége, fedezete, és vásárlási limit-je kerül ellenőrzésre. Amennyiben a tranzakció folytatásához minden adat megfelel, a fizetendő összeget a vásárló számlavezető bankja zárolja a kártyáján, hogy ezt az összeget másra már ne lehessen elkölteni. A számlavezető bank ezután visszaküldi egy üzenetben a fizetési szolgáltató banknak, hogy minden rendben van, a bank pedig visszairányítja a vásárlót a webshop oldalára, ahol a webáruház kiírja, hogy a vásárlás sikeres volt.
Mivel ez a poszt a technikai részletekről szól, az előző bekezdésből a titkosítás az, ami minket érdekel. A titkosítást évszázadok óta használják bizalmas adatok egyik helyről a másikra juttatásakor. A titkosításkor az elküldendő üzenetet egy titkosító kulcs felhasználásával, titkosító algoritmus segítségével kódoljuk. A kódolt üzenetet aztán eljuttatjuk a rendeltetési helyre, ahol az előbbi kulcs segítségével visszaállítják az eredeti üzenetet. Kétféle alapvető titkosítási mód létezik, a szimmetrikus és az aszimmetrikus titkosítás. Szimmetrikus titkosításnál az üzenet titkosítására és visszafejtésére ugyanazt a kulcsot használjuk. Az eljárás előnye, hogy nagyon gyors, hátránya, hogy mindig ugyanazzal a kulccsal történik a titkosítás, és nehézkes a kulcs egyeztetése. Az aszimmetrikus titkosítás két kulcsot használ, az egyik kulcsot az üzenet titkosítására, a másikat az üzenet visszafejtésére. A két kulcs között olyan matematikai kapcsolat van, hogy amit az egyik kulccsal titkosítanak az csak a másikkal fejthető vissza. Az egyik kulcsot privát kulcsnak, a másikat publikus kulcsnak hívjuk. A felek a publikus kulcsukat nyilvánosságra hozzák. A titkos kulcsot kizárólagosan alkalmazza az aláíró, míg a nyilvános kulcsot a címzett használja, hogy meggyőződjön az aláírás eredetiségéről. A módszer hátránya, hogy lassú, mivel bonyolult matematikát használ.

Jelenleg a legelterjedtebb titkosítási eljárás az SSL/TLS (Secure Socket Layer/Transport Layer Security) protokoll. Az SSL/TLS biztonságos kommunikációs kapcsolatot teremt nyílt kulcsok felhasználásával, a webszerver és a webböngésző közötti adatátvitelben az adatok titkosítására és hitelesítésére alkalmazott biztonsági technológia. Az SSL/TLS a kommunikáció titkosítása mellett arra is lehetőséget nyújt, hogy digitális tanúsítványok segítségével ellenőrizzük a két internetes szereplő hitelességét, és hogy észleljük, ha valaki kívülről szándékosan befolyásolni akarja a kommunikációt. Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének 90%-ában ezt a titkosítási módot alkalmazzák. A bank rendelkezik egy 128/256 bites titkosító kulccsal, amely a kommunikációs csatornát védi. A vásárló által használt böngésző a bankkártya birtokos adatait az elküldés előtt titkosítja, így azok kódolt formában jutnak el rendeltetési helyükre, emiatt illetéktelen személyek számára nem értelmezhetőek.

A laikusok számára lehet, hogy nehéz olvasmánynak tűnik, de a lényeg mindenképp az, hogy láthatjuk, az adatainkat elég komolyan védik egy online vásárlás során, világszerte elfogadott és használt eljárások és szabványok biztosítják, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzá érzékeny adatainkhoz. Nekünk csak annyi a dolgunk, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az oldal, ahol megadjuk kártyainformációinkat, biztonságos legyen. Ha felül a böngészősávban azt látjuk, hogy az oldal címe https://-sel kezdődik (és lehetőleg ne legyen áthúzva, vagy piros színnel írva), akkor megnyugodhatunk, az oldalon biztonságos, titkosított kommunikáció zajlik, adataink nincsenek veszélyben, vásárolgathatunk kedvünkre.