A téma első részében a közép-kelet-európai régió
e-kereskedelmi helyzetével foglalkoztunk. Mostani bejegyzésünkben ezt
folytatjuk, de nézzük meg kicsit közelebbről, hogy az egyes országokban hogyan
fejlődött az online vásárlás az elmúlt években.
Horvátország
Déli
szomszédunknál az online kereskedelem látványos fejlődésen ment keresztül az elmúlt
években. 2010 és 2011 között majdnem megduplázódott az interneten vásárló felhasználók
száma. Ez így
önmagában jól hangzik, de emellé azt is tudnunk kell, hogy az internetet
használó lakosság csupán 20%-a vásárolt már valaha online, a többiek úgy tűnik
még szkeptikusak ezzel kapcsolatban. Ez az „éretlenség” másban is
megmutatkozik, vegyük például a nagy nemzetközi bolthálózatokat, melyek
Horvátországban is jelen vannak: a vizsgált 32 világmárka közül csak 7 olyan
van, aki online boltot is működtet. Ebben valószínűleg közrejátszik az is, hogy
Horvátország még nem EU tag, így a központilag, és nem helyben üzemeltetett
webshopoknál problémát jelenthet, hogy nem tudnak olyan árakat, kiszállítási
díjakat meghatározni, mint egy EU-tagország esetében. A tervek szerint ez idén
július 1-jén meg fog változni, mivel a horvátok is csatlakoznak az EU-hoz, így ez
az akadály elgördül az online értékesítő külföldi cégek elől. A vám eltörlése
gyaníthatóan fellendíti majd a határokon átnyúló e-kereskedelmet, és több nagy
cég is könnyebben elérhetővé válik, mint eddig.
A horvátországi e-kereskedelem főbb húzóágazatai azok az iparágak, ahol
többé-kevésbé sztenderd árakkal, költségekkel tudnak számolni: ezek az
elektronika, a könyvek, és a multimédia. Az sem véletlen, hogy a statisztikák
alapján ezek a piaci szereplők azok, ahol a leginkább csökkent a fizikai boltok
száma és mérete, látszik, hogy inkább az online értékesítés felé orientálódnak,
mert ebben látják a jövőt.
Végül még egy érdekesség: jelenleg Horvátországban a „modern kiskereskedelem”
is elég alacsony lefedettségű, a bevásárlóközpontok aránya 174 m2/1000
lakos, szemben a nyugat európai átlaggal, ami 246 m2/1000 lakos. Ez
a szám a jövőben minden bizonnyal emelkedni fog, hiszen a piac bőven elbír még
több nagy szereplőt is. Remélhetőleg kéz a kézben fejlődik majd ez is az
e-kereskedelemmel, így hamarosan Horvátországban is egyre nagyobb szerephez
juthat a netes értékesítés.
Csehország
Úgy tűnik, a csehek kihasználják az online piacban rejlő lehetőségeiket: a népesség több mint fele már túl van az első online vásárlási élményén, ezt mondják a statisztikák. Minden iparági szektorban dinamikus fejlődést láthatunk, a legkeresettebbek viszont itt is az elektronikai termékek. Az is igaz, hogy az általunk vizsgált országok közül Csehország van a legnyugatabbra, gyaníthatóan ez is közrejátszik abban, hogy náluk valamivel korábban beindult a felzárkózás a fejlettebb nyugati országokhoz, ami az online értékesítést illeti. A „kényelmi termékek” és a divatáruk is igen jól teljesítenek, az elmúlt években 3 számjegyű növekedési rátát mutattak. Napjainkban a cseh lakosság 30%-a mondhatja el magáról, hogy rendszeresen vásárol online.
Az internetes vásárlás tehát igen elterjedt ma már a csehek körében, viszont az online fizetéssel kicsit más a helyzet. A fogyasztók nagy része még mindig az utánvéttel történő fizetésben bízik, a kártyás vásárlást nem nagyon használják, pedig mint tudjuk, az olcsóbb mindkét félnek. A hagyományos boltok épp ezért még nem szorultak vissza az online boltokkal szemben, sokan bemutatóteremnek, vagy átvételi helynek használják, illetve akik még mindig ragaszkodnak ahhoz, hogy vásárlás előtt megtapogassák, megnézzék az árut, szintén ezeket a boltokat látogatják főként. Természetesen ez nem gátolja a kereskedőket, hogy a webes értékesítés felé nyissanak, a költséghatékonysággal, széles választékkal, és a sok interneten található leírással, referenciával próbálják magukat vonzóbbá tenni.
A vizsgált nagy nemzetközi márkák – melyek jelen vannak Csehországban is – közel fele működtet webshopot. Viszont ezek közül csak néhány biztosítja ezt helyi nyelven is, főként központilag működtetett, nemzetközi – ezáltal angol nyelvű – webáruházakról beszélhetünk. Néhány szektorban, mint például a multimédia, új trendeket élnek meg a kereskedők: a tradicionális boltok fizikai mérete lecsökkent az elmúlt években, sokuk be is zárta kapuit, és áttették fókuszukat az internetes kereskedelemre. Ennek ellenére nagy befolyással van az e-kereskedelem elterjedésére az, hogy a hagyományos bevásárlóközpontok még igen erősen jelen vannak a cseh piacon. A közeljövőben a szakértők azt várják, hogy az ő esetükben is megkezdődik az „onlineosítás”, mivel kikerülni ezt sehogy nem tudják (ha nem akarnak lemaradni versenytársaiktól), és a lakosság is efelé orientálódik, ahogy az internet használat egyre inkább beépül hétköznapjainkba.
Következő részünkben újabb két országot fogunk tüzetesebben megvizsgálni, érdemes lesz velünk tartani!
Úgy tűnik, a csehek kihasználják az online piacban rejlő lehetőségeiket: a népesség több mint fele már túl van az első online vásárlási élményén, ezt mondják a statisztikák. Minden iparági szektorban dinamikus fejlődést láthatunk, a legkeresettebbek viszont itt is az elektronikai termékek. Az is igaz, hogy az általunk vizsgált országok közül Csehország van a legnyugatabbra, gyaníthatóan ez is közrejátszik abban, hogy náluk valamivel korábban beindult a felzárkózás a fejlettebb nyugati országokhoz, ami az online értékesítést illeti. A „kényelmi termékek” és a divatáruk is igen jól teljesítenek, az elmúlt években 3 számjegyű növekedési rátát mutattak. Napjainkban a cseh lakosság 30%-a mondhatja el magáról, hogy rendszeresen vásárol online.
Az internetes vásárlás tehát igen elterjedt ma már a csehek körében, viszont az online fizetéssel kicsit más a helyzet. A fogyasztók nagy része még mindig az utánvéttel történő fizetésben bízik, a kártyás vásárlást nem nagyon használják, pedig mint tudjuk, az olcsóbb mindkét félnek. A hagyományos boltok épp ezért még nem szorultak vissza az online boltokkal szemben, sokan bemutatóteremnek, vagy átvételi helynek használják, illetve akik még mindig ragaszkodnak ahhoz, hogy vásárlás előtt megtapogassák, megnézzék az árut, szintén ezeket a boltokat látogatják főként. Természetesen ez nem gátolja a kereskedőket, hogy a webes értékesítés felé nyissanak, a költséghatékonysággal, széles választékkal, és a sok interneten található leírással, referenciával próbálják magukat vonzóbbá tenni.
A vizsgált nagy nemzetközi márkák – melyek jelen vannak Csehországban is – közel fele működtet webshopot. Viszont ezek közül csak néhány biztosítja ezt helyi nyelven is, főként központilag működtetett, nemzetközi – ezáltal angol nyelvű – webáruházakról beszélhetünk. Néhány szektorban, mint például a multimédia, új trendeket élnek meg a kereskedők: a tradicionális boltok fizikai mérete lecsökkent az elmúlt években, sokuk be is zárta kapuit, és áttették fókuszukat az internetes kereskedelemre. Ennek ellenére nagy befolyással van az e-kereskedelem elterjedésére az, hogy a hagyományos bevásárlóközpontok még igen erősen jelen vannak a cseh piacon. A közeljövőben a szakértők azt várják, hogy az ő esetükben is megkezdődik az „onlineosítás”, mivel kikerülni ezt sehogy nem tudják (ha nem akarnak lemaradni versenytársaiktól), és a lakosság is efelé orientálódik, ahogy az internet használat egyre inkább beépül hétköznapjainkba.
Következő részünkben újabb két országot fogunk tüzetesebben megvizsgálni, érdemes lesz velünk tartani!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése