A Mi Online Fizetünk! blog általában magyarországi
témákkal foglalkozik, egyrészt mivel mi is itt tevékenykedünk, másrészt pedig mert
elsősorban a magyar online piactér szereplőinek szeretnénk érdekes és hasznos
témákat tálalni, reméljük inkább több, mint kevesebb sikerrel. Jelen írásunkban
arra gondoltunk, szétnézünk egy kicsit a „szomszédoknál” is, hogy arrafelé mi a
helyzet ezen a téren. Nem szokatlan dolog hazánk helyzetét, teljesítményét
összehasonlítani a régió más országainak számaival. Nézzük tehát, hogy állunk
az internetes vásárlás területén!
Először vizsgáljuk egységében az említett régiót,
összehasonlítva a nyugat-európai országokkal. Nálunk, - mint ahogy ez lenni
szokott - kicsit lassabban indultak be a dolgok, nincs ez másképp az
e-kereskedelmet illetően sem. A fejlődés töretlenségének fenntartásához azonban
igen gyorsan kell reagálniuk a piaci szereplőknek a felmerülő igényekre.
Gondoljunk csak bele a bevásárlóközpontok, (giga)plázák helyzetébe. Nem olyan
rég jelentek meg a közép-kelet-európai piacokon, ennek ellenére kis időn belül
az online kereskedelem fellendülése alaposan át is szabta a kereskedők eddigi
bevált gyakorlatait, mivel a bolti kereskedés merőben más, mint az interneten
történő értékesítés. Van, aki hamar felismerte ennek jelentőségét, ezek a cégek
mára már piacvezetővé nőtték ki magukat az e-kereskedelemben is. Aki csak
később csatlakozott ehhez a táborhoz, szembesülnie kellett azzal a nehézséggel,
hogy a nagyobb, konkurens cégek már megvetették lábukat az online értékesítés
talaján, és nem akarnak teret engedni másoknak. A szélessávú internet
elterjedésével felgyorsult a folyamat, nem beszélve a különböző mobileszközök,
telefonok, tabletek népszerűségéről, mindezek azt eredményezik, hogy manapság a
felhasználók már sokkal több időt töltenek online, mint mondjuk 10 évvel
ezelőtt. Ebből viszont az következik, hogy jó néhány tevékenység hangsúlya is
az online világ felé terelődik, ilyen például a vásárlás is, melynek előnyeit már
jól ismerjük. Természetesen a felhasználói viselkedés is fontos szerepet
játszik az e-kereskedelem alakulásában, a vásárló már nem passzív vásárló az
interneten, mivel mielőtt megvesz valamit, aktívan keresgél, körülnéz, összehasonlít,
értékeléseket olvas, fórumozik, esetleg megvitatja a tapasztalatait más
felhasználókkal.
A fenti ábrán országonkénti eloszlásban láthatjuk,
hogy hol milyen népszerűségnek örvend az online vásárlás, mennyire terjedt el a
lakosság körében, mindezt 2007-től mutatva, hogy látszódjon a fejlődés iránya
és nagysága (forrás: Eurostat). Jól látható, hogy a legfelső, fekete vonal a
nyugat-európai átlag (15 ország átlaga), messze feljebb van, mint az általunk
vizsgált közép-kelet-európai országok bármelyikében, tehát van még hova
fejlődni, ez nem kétséges. Szlovákia például csak most jutott el a 2008-as
nyugat-európai szintre, a többiek még meg sem közelítették azt.
Bár az internet előfizetések száma dinamikusan növekszik a
közép-kelet-európai országokban, még itt sem értük el a nyugat-európai szintet,
és az egyes országok közt is viszonylag nagy eltérés van: míg Szerbiában
41%-ról számolhatunk be, Szlovákiában ez az arány 71%. Azt gondolnánk, hogy
főként a fiatalabb korosztály él az online vásárlás lehetőségével, a
statisztikák szerint azonban a 30-40 év közötti korosztály vásárol a legtöbbet
neten. Ha nemek szerint vizsgálódunk, azt láthatjuk, hogy a nők többet
vásárolnak mint a férfiak, de ebben nincs semmi meglepő, valószínűleg így van
ez a hagyományos boltok esetében is.
Természetesen az e-kereskedelem fejlődéséhez az is
elengedhetetlen, hogy a régiónkban is legyenek megbízható, gyors, biztonságos
fizetési szolgáltatók. Akár online utalásról, mobilfizetésről, vagy kártyás
fizetésről beszélünk, a lényeg, hogy ezen eszközök, szolgáltatások hadrendbe
állításával mind szélesebb körnek tudjunk megfelelő fizetési opciót nyújtani,
kinek-kinek a szája íze szerint. Jelenleg Közép-Kelet-Európa általunk górcső
alá vett országaiban még mindig az utánvétes fizetés a legnépszerűbb, de
szorosan liheg a nyomában a kártyás fizetés is, mely egyre inkább beépül a
mindennapjainkba. A vezető kártyatársaságok törekvéseivel, és a nemzetközi
trendekkel összhangban mi az Escalionnál is azon dolgozunk, hogy a bankkártyás
vásárlás átvegye a vezető szerepet az utánvétestől, ami nem könnyű feladat,
viszont nem is lehetetlen.
Következő posztunkban a közép-kelet-európai
országokat vizsgáljuk egyenként, aki kíváncsi a részletekre, tartson velünk
továbbra is!
Mindig van lejjebb... Sajnos. No de ne is panaszkodjunk. A Magyar nagyon ragaszkodik a nyelvéhez, így szerintem ezen a mutatón a legtöbbet a magyar kereskedők online boltjai tudnának lendíteni, ha kicsit megszaporodnának. Ehhez már csak a megbízható szolgáltatók kellenek.
VálaszTörlésKereskedők! Internetre, Escalion-ra fel! ;)
Furcsa, hogy egyes haladó szellemű offline sajtótól kezdve ismert és jól menő kiskereskedőkig szinte minden nap belebotlok valakibe, aki sajnálta eddig a pártízezer forintos befektetést a jövőjébe, hogy online előfizetést, rendelést, vásárlást biztosítson. Van akinek ezen az összegen múlik, de sokszor valami más van ott a háttérben...
Jövőre is érdekes lesz erről olvasni, vajh' történik-e valami velünk, magyarokkal addig...
Jó cikk, köszi.