A mai blogbejegyzés alcíme akár ez is lehetne:
Mennyire zöldül a füvünk? Ebből már ki lehet találni (na meg abból, hogy az
előző rész végén elárultuk… :) ), hogy az ötödik, egyben befejező rész
Magyarországról, és a hazai e-kereskedelmi helyzetről fog szólni.
A közép-kelet-európai régiót tekintve bátran
mondhatjuk, hogy a magyarországi e-kereskedelem egy sikersztori. A gazdasági
válság sok területet érintett, de az online kereskedelemre igen csekély hatása
volt, ez a térségben egyedülálló. A piac folyamatosan fejlődik, a termékek és
szolgáltatások széles köre érhető el a különféle platformokon, legyen az hagyományos
webshop, árverés, kupon, zárt fogyasztói csoport, stb. Több éven keresztül igen
magas volt az online forgalom növekedése, ami akár 50-60%-ot is jelentett, de a
piac telítettségét mutatja, hogy ez az érték 2011-ben már csak 17%-os volt.
A magyar e-kereskedelem sajátossága, hogy az online
forgalom 91%-át nagyjából 90-100 webáruház generálja, ők a „nagyok”. Emellett
persze sok apró webshop is megél, jelenleg közel 4000 ezek száma. A 91%-ból
igen nagy szeletet tudhat magáénak egy bizonyos aukciós portál, nem okozunk
nagy meglepetést azzal, ha eláruljuk, hogy ez a Vatera. A statisztikák szerint
8 magyarból 1 rendelkezik hozzáféréssel ehhez az oldalhoz. Az elmúlt években
ezen kívül a közösségi, vagy csoportos vásárlás is igen nagy népszerűségnek
örvendett, amely egyúttal platformot biztosít a kisebb kereskedelmi
vállalkozások számára is. A hasonló oldalak gombamód el is kezdtek szaporodni,
viszont mára már úgy tűnik, hogy egy kimagasló kuponos oldal van, amely lekörözte
a többieket, mégpedig a Bónuszbrigád.
Bármennyire is népszerű az e-vásárlás, az igazsághoz
az is hozzátartozik, hogy az ügyfelekből még mindig hiányzik a bizalom. Ezt
támasztja alá az a statisztikai adat, hogy a fizetések 95%-a még mindig utánvéttel,
kiszállításkor történik. Sőt, az esetek 44%-ában a fogyasztó inkább az átvételi
helyen veszi fel a megrendelését, minthogy a kiszállítás mellett döntsön. Kicsit
furcsa ez a bizalmatlanság, főként annak fényében, hogy tavaly az Olcsóbbat.hu
átfogó felmérése alapján az általuk vizsgált webshopok 89%-a kapta meg a
„maximálisan megbízható” minősítést. A magyar nép erősen árérzékeny, nem
véletlen tehát, hogy vásárlás előtt az átlagos felhasználó órákat tölt azzal,
hogy a kívánt terméket a megfelelő áron kiválassza, fórumokat, leírásokat
böngésszen, megkérdezze ismerőseit a tapasztalataikról, vagy akár direktben a
kereskedőt az árujáról. A régióban „piacvezetők” vagyunk ezen a téren.
A legkeresettebb termékek az informatikai eszközök,
multimédia, könyvek, ruhák, és az élelmiszeripari termékek. Ezek közül a
ruházati termékek kereslete nő a legdinamikusabban, de érdekes módon a
megkérdezett 32 nemzetközi divatlánc közül csak 11 működtet e-boltot Magyarországon.
Ezt a hiányt igyekszik pótolni a számos online multi-brand üzlet, és zárt
vásárlói klub. Ráadásul az érintett márkákat a hagyományos üzletekben is el
lehet érni (pl.: GAP, New Look, Pinko), illetve többek nemzetközileg futtatott online
áruházat is működtetnek, ahonnan hazánkba is lehet szállíttatni.
A hagyományos üzleteket illetően nem látszik
semmiféle negatív hatás az online kereskedelem térnyerésével, nincsenek tömeges
bezárások, sem méretcsökkentések. Sőt, egyes kiskereskedők (pl. könyvesboltok)
a fejlődés érdekében további kényelmi funkciókat is bevezettek, mint például
kávézó, társalgó, olvasószoba. Itt megemlíthetjük a már korábban írt
Bónuszbrigád offline boltját is, ami szintén egyedülálló, mondhatni formabontó
magatartás ebben a körben.
Az e-kereskedelem fejlődésének ezzel nincs vége, a 2013-as év is tartogatott, illetve tartogat még meglepetéseket. Elég csak a Tesco online piacra lépésére gondolnunk, de idén jön az Amazon, és a Media Markt virtuális boltja is. Kíváncsian várjuk hát, hogy milyen egyéb folyamatokat, tevékenységeket indítanak be a nagyok, milyen hatása lesz a jelenlegi online piacra a belépésük. Szakértők szerint az imént említett szereplők akár teljesen át is strukturálhatják a magyar webshop-piacot. Szintén a szakemberek víziója, hogy Magyarországon az évtized végéig megduplázódik az internetes kereskedelem forgalma, és akár meghaladhatja a 400 ezer milliárd forintot is. Ehhez természetesen elengedhetetlen a bizalom további építése a webáruházakkal szemben, és a webshop-piac folyamatos fejlődése is, mi az Escalionnál ebben teljes mellszélességgel partnerek vagyunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése